Dont Mess with The Fibonacci Numbers!

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Bryansd
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2009, 19:09

Dont Mess with The Fibonacci Numbers!

Bericht door Bryansd » 03 mar 2009, 17:30

Iedereen kent vast de fibonacci reeks
Als de rij van Fibonacci wordt gegeven door un, dan geldt un + 1 = un + un - 1:

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, .....

eén eigenschap van onze stoere Fibonacci-getallen is
u1 + u2 + u3 +…+ un = un + 2 - 1.

Niet zo moeilijk te begrijpen maar onzettend moeilijk (vind ik) om te bewijzen, hoe bewijs ik deze eigenschap? (vanuitgaande dat zelfs een 2e klasser het moet kunne begrijpen)
een ander verband dat ik bewijzen moet is voor; u1 + u3 + u5 + … + u2n - 1

Wil iemand mij helpen met mijn bewijs?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Dont Mess with The Fibonacci Numbers!

Bericht door arno » 03 mar 2009, 18:45

Pas volledige inductie toe, dus bewijs eerst dat je stelling klopt voor n = 1. Stel vervolgens dat de stelling juist is voor n = k (dit heet de inductiehypothese) en bewijs vervolgens dat de stelling juist is voor
n = k+1. De bewijsstap voor de juistheid van de stelling voor n = k+1 uit de veronderstelling dat de stelling juist is voor n = k heet de inductiestap. Uit de juistheid van de stelling voor n = 1, en uit het feit dat uit de juistheid van de stelling voor n = k de juistheid van de stelling voor n = k+1 volgt, kun je dus concluderen dat de stelling voor ieder natuurlijk getal n juist is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie