Tafelverdeling puzzel

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
MrSiezen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2009, 15:42

Tafelverdeling puzzel

Bericht door MrSiezen » 31 mar 2009, 16:30

Hallo,

Ik moet een automatische tafelschikker maken, die ervoor zorgt dat een x aantal mensen over een y aantal tafels verdeeld wordt. Maar voordat ik kan programmeren zit ik met een probleem in de logica:

Het eerste probleem is dat deze tafelschikking gemaakt wordt voor een diner met 3 gangen.
Elke ronde moeten de mensen zo van tafel wisselen dat ze geen mensen voor de 2e keer tegenkomen.

Een vereiste heb ik al ontdekt: aantal tafels >= aantal pers per tafel

Hier http://www.netpluswork.com/tafelverdeling.xls vindt je de werkwijze die ik nu hanteer, en 2 voorbeelden van tafelschikkingen. De eerste klopt, de tweede niet.
Ik ben er dus nog niet achter welke logische werkwijze ik kan gebruiken om te gaan automatiseren, maar heb wel het gevoel dat ik dichtbij ben.

Kan iemand mij tips geven? Of misschien is hier al een bestaande oplossing voor?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Tafelverdeling puzzel

Bericht door David » 18 mei 2009, 16:12

MrSiezen.

weet niet of je een oplossing hebt gevonden inmiddels, maar er staat een paradox in je vraag. je noemt aantal tafels >= aantal pers per tafel. in je excel-bestand is het aantal tafels 5, dan zou aantal personen per tafel=5. levert 5*5=25 gasten ipv 20 die je geeft.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie