Hoe bepaal je welke stukken uit welke voorraad kunnen

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
tukker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2009, 16:07

Hoe bepaal je welke stukken uit welke voorraad kunnen

Bericht door tukker » 28 mei 2009, 16:22

Voor mijn broer ben ik op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem, maar ik kom er zelf niet uit.
Wie kan mij op weg helpen.

De vraag is hoe je kunt bepalen welke voorraad-lengtes je het beste kunt gebruiken om het benodigde aantal stukken materiaal te verkrijgen. Hierbij willen we zo veel mogelijk voorraad opgebruiken maar zo weinig mogelijk snijafval hebben.
Elke zaagsnede is 1 cm.
Reststukken < 20 cm is afval, stukken tussen 20 en 100 cm vermijden, reststukken > 100 cm kunnen weer in de voorraad.
Als de voorraad niet toereikend is of onvoordelig uit komt dan kunnen nieuwe lengtes van 600 cm worden betrokken.

Gegevens
Nodig zijn 10 stukken van 150 en 5 stukken van 120

Voorraad
6 * 145
4 * 215
8 * 330
5 * 420

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Groeten van Frits

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hoe bepaal je welke stukken uit welke voorraad kunnen

Bericht door David » 29 mei 2009, 08:20

je wilt zoveel mogelijk gebruiken. je voorraad ligt vast en de hoeveelheid nodig ligt vast, zo kan je ongeveer (afwijking zit in zaagsnedes) bepalen hoeveel je nodig hebt. om afval te vermijden moet elke restplank > 100 m zijn zeg je. je hebt dus te snijden 6 * (145-100) = zes planken van 45 cm. daar heb je niets aan, je wilt minimaal 120 cm. zo ook planken van 215 cm. je zal het moeten doen met 330 cm en 420 cm. uit stukken van 330 kan je maar 1 maat van je plank halen, anders korter dan 1 meter resthout, bedenk welke maat je eruithaalt. je kan de rest eruithalen met 420 cm. weet je voldoende om er zelf uit te komen?

daco
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie