Eurodifussie...

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Lacrashy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:07

Eurodifussie...

Bericht door Lacrashy » 20 apr 2010, 11:15

Hoi.

Ik ben op school bezig met een eurodifussie project, ik hoef geen antwoorden enkel wat meer uitleg, de vraag snap ik niet helemaal.


- Bekijk op de site “eurodiffusie project de maandelijkse statistieken waarin je voor een grote groep munten in Nederland of België kunt zien hoeveel procent uit elk van de eurolanden afkomstig is. Maakt het verloop daarvan nette grafieken per euroland.

Afbeelding

Zo ziet een grafiek eruit van de maand maart 2010 nederland..

Maar er zijn duizenden grafieken, jaarlijkse - maandelijkse en dan kun je die nog weer eens onderverdelen in de 2 euro munten 1 euromunten 50 cent 10 cent 5, 1 en 2 centjes.

Ik heb de maandelijkse grafieken nodig, dat weet ik en het maakt volgens mij niet uit van welk jaar.. maar wat moet ik nou precies doen met die grafieken?

Alleen de percentages van nederland op schrijven 31,03%
dan iets met het totaal aantal munte = 5131
en dan iets berekenen...
of ben ik nu fout bezig... en als ik hier wel goed zit... hoeveel maanden moet ik berekenen..?


Ik snap er niets meer van. :cry:
Iemand die zou kunnen helpen?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Eurodifussie...

Bericht door David » 20 apr 2010, 11:21

Hallo Lacrashy

Zegt de opdracht wat voor grafiek je moet maken? Er zijn heel veel categoriën inderdaad waarin je kan onderverdelen. De opdracht zou je verder moeten helpen, door bijv. te zeggen hoeveel maandelijke grafieken je moet maken, en wat voor grafieken.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Lacrashy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:07

Re: Eurodifussie...

Bericht door Lacrashy » 20 apr 2010, 15:29

Er staat verder niets.

& mijn leraar wiskunde wil het niet uitleggen.

Hij zij iets over openvragen en dat we dat zelf maar moest uitvinden ofzo.. gewoon iets doen.

Het is alleen zo zonde dat dit ook nog eens meetelt voor je examen.. geloof ik.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Eurodifussie...

Bericht door David » 20 apr 2010, 15:44

Dan lijkt het erop dat je ook echt kan doen wat je wilt; je docent geeft je niet de begeleiding waar je om vraagt. Zeker als het waarschijnlijk meetelt voor je examen. Probeer voor jezelf te beslissen welke grafieken je maakt, maanden, munten etc. Stel wat je bedacht voor aan je docent. Helpt hij je dan nog niet, wordt het heel moeilijk.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Eurodifussie...

Bericht door meneer van Hoesel » 20 apr 2010, 15:51

Lacrashy schreef:Maakt het verloop daarvan nette grafieken per euroland.
het is wel vervelend als je docent je niet verder wil helpen... dus ik heb je vraag nog maar eens proberen te lezen en na zitten denken wat er wordt bedoelt

"verloop" heeft met tijd te maken, er moet dus iets uitkomen dat laat zien dat er een soort verschuiving komt van de verdeling van de munten gedurende een periode - de meest geschikte vormen zijn histogrammen of lijn grafieken

de vraag die onbeantwoord blijft is de periode waarover we spreken - dus het aantal tabellen dat je moet gebruiken - en hoe fijn de verdeling moet zijn...
spreken we over een periode van één jaar met maandelijkse tabellen, of over de gehele euro-periode en doen we het met jaarlijkse getallen - of zelfs om de twee of drie jaar

"nette grafieken per euroland" - dus voor elk land moet je zo'n grafiek maken - dat zijn er dus nog al wat

Wat er uiteindelijk uit moet blijken volgens mij, is dat als je de introductio van de euro neemt, dan zijn de verdelingen bijna 100% uit eigen land - gedurende al die jaren zul je merken dat er een soort stabilisatie komt van welke munten nou het meest in een land aanwezig zijn

Het grappige is, dat als je een grafiek maakt over de periode van één jaar, dat je dan zult merken dat er een soort 'vakantie' import komt - er zullen meer munten uit grote vakantie landen terug komen

mijn advies:
maak eerst één grafiek voor Nederland met om de 2 jaar een meting en teken dan een lijn diagram voor het percentage aanwezige munten
en overleg vervolgens met je docent of dat de juiste aanpak is

succes

Lacrashy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2010, 11:07

Re: Eurodifussie...

Bericht door Lacrashy » 21 apr 2010, 09:25

Oke

Maar ik doe dit hele project niet in mijn eentje en dit was de tweede vraag.

Nu was de eerste vraag

1. Maak statistieken over de verdeling van de verschillende muntwaarden (hoeveel procent van alle munten is een 1 euro muntstuk, etc.) en over de verdeling van het totaal aantal geslagen euromunten over de verschillende eurolanden.

2.Bekijk vervolgens op de site 'Eurodiffusieproject' de maandelijkse statistieken waarin je voor een grote groep munten in Nederland of België kunt zien hoeveel procent uit elk van de eurolanden afkomstig is. Maak van het verloop daarvan nette grafieken per euroland.

Dus moet ik dan uit gaan van de statistieken van opdracht 1... en daar een lijndiagram van maken..?

of hebben opdracht 1 en 2 helemaal geen verband met elkaar?

Bedankt voor de hulp :wink:

Mijn leraar liet namelijk zien dat hij bij opdracht 1 statistieken/ dingen berekent had en dit in een lijndiagram gezet. Dus, nu denk ik dat je bij opdracht 2 alleen een lijndiagram moet maken....

Hadden ze niet iets leukers kunnen verzinnen dat dit onderwerp :cry:

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Eurodifussie...

Bericht door David » 21 apr 2010, 10:46

Ik denk dat je verreweg het belangrijkste deel betreffende statistieken op deze site kunt vinden.
Links staat een menubalk voor de landen. Een staafdiagram is mogelijk, bijv. voor elk land de verdeling in percentages voor de munten. Voor het verloop/de tijd, zoals meneer van Hoesel al toelichtte, kan je een lijndiagram gebruiken.

Over de interesse: je zou kunnen kijken naar bijv. welke landen veel of weinig munten hebben in verhouding met de inwoners. Dat kan iets zeggen over het "betaalgedrag."

Kom je zo verder?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie