Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Thommie.nl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2011, 10:33

Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door Thommie.nl » 02 dec 2011, 10:41

Hallo,

Ik ben op zoek naar de reelste formule voor het berekenen van toekomstige levertijden op basis van de geschiedenis van een artikel.

Wij hebben de volgende informatie tot onze beschikking;
- De daadwerkelijke levertijden in dagen per order van het artikel over periode van 2 jaar.
- De bestelde hoeveelheid over het afgelopen jaar.

Het lastige hieraan is dat er flinks uitschieters zijn, zoveel in vertraging als dat het erg snel geleverd is.
Om nu het gemiddelde te nemen gaat veel te kort door de bocht aangezien je dan al weet dat je 50% te snel gaat leveren in de toekomst en 50% te traag. Er zal dus iets van een buffer ingebouwd moeten gaan worden.

Heel graag zou ik eens jullie mening hierover horen wat nu een goede formule hiervoor is.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door wnvl » 02 dec 2011, 15:45

Bereken het gemiddelde en de spreiding (standaarddeviatie), de combinatie van nbeiden geeft een goed zicht op de levertijd.

Thommie.nl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2011, 10:33

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door Thommie.nl » 02 dec 2011, 16:28

wnvl schreef:Bereken het gemiddelde en de spreiding (standaarddeviatie), de combinatie van nbeiden geeft een goed zicht op de levertijd.
Beide begrippen zijn bekend, stel je dan voor om de standaarddeviatie op te tellen bij het gemiddelde en dat vervolgens aan te houden?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door wnvl » 02 dec 2011, 16:43

bvb of 2 keer de standaarddeviatie, dit hangt ervan af wat de kans moet zijn dat effectief binnen de gestelde termein geleverd kan worden.

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door meneer van Hoesel » 04 dec 2011, 22:37

Thommie.nl schreef:
wnvl schreef:Bereken het gemiddelde en de spreiding (standaarddeviatie), de combinatie van nbeiden geeft een goed zicht op de levertijd.
Beide begrippen zijn bekend, stel je dan voor om de standaarddeviatie op te tellen bij het gemiddelde en dat vervolgens aan te houden?
ben je ook bekend met begrippen als normaal verdeling en hoe je voor een gegeven gemiddelde en standaardafwijking een kans kunt uitrekenen? zo kun je ook terug rekenen dat je een bepaalde levertijd wil hanteren om bijvoorbeel 80% van de bestellingen binnen te hebben... of 95% etc.

maar voor dat je daar mee verder gaat... controleer of je inderdaad een mooie 'nomaal verdeling' hebt... een klok vorm, en niet een scheve klok die veel meer naar korte levertijden neigt en een lange goed gevulde staart heeft.

Thommie.nl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2011, 10:33

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door Thommie.nl » 05 dec 2011, 11:06

meneer van Hoesel schreef: Ben je ook bekend met begrippen als normaal verdeling en hoe je voor een gegeven gemiddelde en standaardafwijking een kans kunt uitrekenen? zo kun je ook terug rekenen dat je een bepaalde levertijd wil hanteren om bijvoorbeel 80% van de bestellingen binnen te hebben... of 95% etc.

maar voor dat je daar mee verder gaat... controleer of je inderdaad een mooie 'nomaal verdeling' hebt... een klok vorm, en niet een scheve klok die veel meer naar korte levertijden neigt en een lange goed gevulde staart heeft.
ja ik ben ook bekend met Nromaal verdeling maar vind het erg lastig toe te passen in Deze.
Er zijn namelijk levertijden van onderdelen die over het algemeen laag zijn en waarvan er bijv 2 keer iets veel later geleverd is. Nu zou ik daar bijv op 75 % willen gaan zitten van de langs genoten levertijd.

Maar hoe meer items een alngere levertijd hebben, tja dan kom ik al niet meer mee weg.

Lastig hoor pffff

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door David » 05 dec 2011, 12:16

Past de Poissonverdeling hier niet goed/beter bij?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Thommie.nl
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2011, 10:33

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door Thommie.nl » 05 dec 2011, 12:34

David schreef:Past de Poissonverdeling hier niet goed/beter bij?
Bedankt, maar mis ik daar geen variabele voor?

Als voorbeeld zou mijn vraag er ongeveer zo uitzien;
Ik heb product: x.
Hiervan zijn er in 1 jaar tijd 10 van verkocht.
De levertijden van deze verkopen waren als volgt;
Product 1: 10 dagen
Product 2: 15 dagen
Product 3: 42 dagen
Product 4: 34 dagen
Product 5: 27 dagen
Product 6: 120 dagen
Product 7: 17 dagen
Product 8: 41 dagen
Product 9: 32 dagen
Product 10: 9 dagen

Wat is de beste mogelijke af te geven levertijd (hoogste slagingspercentage) voor een nieuwe offerte aanvraag voor 1 onderdeel?

Ervan uitgaan die 120 dagen echt een heel apart geval is geweest, dus daar mag de formule niet te veel op sturen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wiskundige puzzel *Wat is het beste?*

Bericht door David » 05 dec 2011, 13:39

Thommie schreef:Wat is de beste mogelijke af te geven levertijd (hoogste slagingspercentage) voor een nieuwe offerte aanvraag voor 1 onderdeel?
Dat is denk ik niet de vraag die je wilt beantwoorden, want dan zou je iets zeggen als "100 jaar" (heel lang).
Ik zou een norm bepalen; iets als:
"Ik wil dat ik voor 99% zeker deze gestelde levertijd haal."
100% haal je niet.
Maar 10 levertijden geeft niet zo'n sterke voorspelling.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie