Water met melk en melk met water

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Water met melk en melk met water

Bericht door Berdar » 06 mei 2007, 14:59

Op een tafel staan twee glazen: Het ene bevat V liter water, het andere bevat V liter melk.Iemand draagt eerst een lepeltje melk van het melk-glaas naar het water-glaas over en daarna omgekeerd.Dus een dezelfde hoeveelheid wordt er overgedragen van het water-glaas naar het melk-glaas.Welke hoeveelheid (in liter) is groter dan de andere:De melk in water of het water in melk?Groet.

Noot:Een lepeltje stelt een bepaalde hoeveelheid voor.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Water met melk en melk met water

Bericht door Sjoerd Job » 06 mei 2007, 15:31

Berdar schreef:Op een tafel staan twee glazen: Het ene bevat V liter water, het andere bevat V liter melk.Iemand draagt eerst een lepeltje melk van het melk-glaas naar het water-glaas over en daarna omgekeerd.Dus een dezelfde hoeveelheid wordt er overgedragen van het water-glaas naar het melk-glaas.Welke hoeveelheid (in liter) is groter dan de andere:De melk in water of het water in melk?Groet.

Noot:Een lepeltje stelt een bepaalde hoeveelheid voor.
Het is gelijk. Stel je voor dat er in glas 1 A liter melk bevat, dus V-A water. Omdat er in totaal V water is, heeft de ander dus A water, en V-A melk.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 06 mei 2007, 18:02

De inhoud is hetzelfde. Ik denk alleen dat de massa wel gaat verschillen aangezien water een andere dichtheid dan melk heeft.
Groeten, Marco

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 06 mei 2007, 19:05

Proficiaat!...Het antwoord is juist...Natuurlijk zal hun gewicht verschillen van elkaar wegens hun van elkaar verschillende dichtheid onder constante volume.Met beide ga ik akkord. Maar welk resultaat zouden we verkrijgen als we deze bewerkingen oneindige malen zouden herhalen?

jogo
Vast lid
Vast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 25 apr 2007, 17:09
Locatie: genk

Bericht door jogo » 06 mei 2007, 23:00

Berdar schreef: Maar welk resultaat zouden we verkrijgen als we deze bewerkingen oneindige malen zouden herhalen?
volume blijft gelijk, maar dan wordt de massa ook gelijk (tendens naar gelijke mengvorm)

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 07 mei 2007, 05:13

yup
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 07 mei 2007, 15:38

Leuke antwoorden.Ik kan waarschijnlijk alleen vragen stellen maar niet antwoorden. :)

boZZy
Vast lid
Vast lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 apr 2007, 21:47

Bericht door boZZy » 07 mei 2007, 16:29

Berdar schreef:Leuke antwoorden.Ik kan waarschijnlijk alleen vragen stellen maar niet antwoorden. :)
Logica jonge man =)

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 07 mei 2007, 21:29

Ach Berdar, dat geeft niks! Antwoorden lukt vanzelf, en ondertussen hebben wij weer een aantal leuke puzzels/uitdagingen om ons op uit te leven!

Keep 'm' coming!! :)
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Berdar
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2007, 16:32
Locatie: Gent-België

Bericht door Berdar » 07 mei 2007, 21:39

Jullie zijn pur sympatiek! Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb.
:)

Plaats reactie