Rekensom

Heb je een leuke wiskunde puzzel of een mooi vraagstuk gevonden en wil je die met ons delen? Post het hier.
Plaats reactie
isa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2007, 16:44

Rekensom

Bericht door isa » 14 mei 2007, 16:57

Hallo mensen!
Ik ben nieuw en heb een vraag uit de persoonlijke sfeer :lol: Het zit namelijk zo: ik woon in een studentenhuis met 4 meisjes. In totaal 5 dus.
Nu hebben 4 meisjes, voordat ik er kwam wonen, met z'n allen een wasmachine gekocht. Ze hebben elk 100 euro betaald, 400 in totaal dus. Toen ik er kwam wonen, ben ik niet gelijk gebruik van de wasmachine gaan maken, maar nu wil ik dat wel.
Ik vraag me alleen af wat redelijk is voor mij om te betalen. Het punt is, dat 2 van de 4 bewoonsters die aan de machine hebben meebetaald, inmiddels vertrokken zijn. Er zijn nu nog 2 meisjes over die betaald hebben en er gebruik van maken. Ik heb gevraagd wat ik moet betalen en er werd mij gemaild dat dat 70 euro is. Dat is zo berekend: 100 euro - 30 euro = 70 euro. Die dertig staat voor de garantie, die is namelijk 5 jaar, p.p. 100: 5 = 20 euro per jaar en het ding is anderhalf jaar oud, dus 30 euro.
Nu weet ik dat het niet klopt. Want ik hoef toch uberhaupt geen 100 euro te betalen, omdat 2 meisjes al vertrokken zijn en de 400 sowieso door 5 gedeeld zou moeten worden?
Ik heb zelf het volgende berekend: 200 van de vertrokken huisgenoten wordt buiten beschouwing gelaten, die zijn weg en het geld ook. Dan is er de 200 van de overgebleven huisgenoten over, hun deel. Als ik mij wil inkopen, wordt het 200 euro gedeeld door 3 = 67 euro. Maar, de garantie moet eraf. Die is dan 67 euro: 5 = 13,4 euro x anderhalf = 20 euro. Die haal ik van de 67 euro af, wordt dus 47 euro. Ik betaal de twee overgebleven meisjes dus 23,50 p.p.

Klopt mijn berekening? Ik wil namelijk niet teveel betalen aangezien ik mijn huisgenoten totaal niet mag en bang ben dat ze me willen naaien. En ik wil natuurlijk liever niet betalen, maar als het dan toch moet, wel precies berekend hoeveel.

Ik hoop op reacties en alvast bedankt!! :D

isa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2007, 16:44

Bericht door isa » 14 mei 2007, 17:19

Ik heb nog een berekening bedacht :lol:
Stel, dat ik de vorige bewoners ook ga betalen. Dan is mijn deel 400:5 = 80 euro. Ik geef ieder 20 euro. Stop hier even en denk: 80 euro.
Als ik de garantie eraf haal, kom ik uit op 80 euro: 5 (jaar) = 16 euro x anderhalf jaar = 24 euro die van de machine af kan.
Dat is dus 80 euro - 24 euro = 56 euro die ik moet betalen, verdeeld over 4 mensen = 14 euro p.p. :wink:

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 14 mei 2007, 21:27

Dit kan je op een aantal manieren benaderen, en in dit geval zou ik voor de sociale oplossing gaan. Dit is misschien niet de goedkoopste, maar...

Zoals je al hebt gemeld kan je niet echt goed met je huisgenoten overweg. Als je zo weinig mogelijk wilt betalen, zorg je voor twist, en dat verbetert de sfeer totaal niet.

Hun voorstel was 70, met een berekening waarvan ik niet eens van plan ben om de juistheid te bepalen. Geef ze honderd, en ze zijn zeker blij. Geloof me, het zal de sfeer minder verruineren.

En als je dan toch al wilt berekenen:
Zoek uit wat de totale kosten zijn: Aankoop + Garantie.
Zoek uit wat de vertrokkenen betaald hebben, en wat ieder aan de garantie tot nu toe zou moeten hebben bijgedragen.
Deel dit verschil door 3.
Zoek uit hoe veel de anderen betaald hebben, en vul het verschil aan.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 15 mei 2007, 13:26

Ehms... Dit is helaas niet een wiskundig vraagstuk...
Je zou kunnen zeggen dat die twee die vertrokken zijn hun deel hebben nagelaten aan die twee die er nog zitten, dan zouden zij beiden een deel van 200e bezitten. Je zou kunnen stellen dat er 4 man van mogen gebruik maken aangezien er 4 man (jaja, vrouw) voor betaald hebben. Dan zou je gratis gebruik kunnen maken van de machine.
Maar, wat de achtenswaardige SjoerdJob net al zei, ga maar gewoon akkoord met hun prijs, het zijn je huisgenoten en je moet het ermee doen. Het is eigenlijk al heel lief dat ze je van dienst willen zijn...

Overigens, in jouw berekening is de winst van deze commerciele maatschappij niet meegeteld. Jij wilde niet meedoen in het begin (toch?) en nu opeens wel, dan zouden zij een soort van winst kunnen berekenen of een aantal euro per wasbeurt. Ik denk dat wat ze voorstelden heel redelijk is.

PS: woon je in- of exclusief electriciteitskosten? Want anders gebruikten je huisgenoten een stroom-vretend apparaat op (gedeeltelijk) jouw kosten... :P Om het nog maar eens wat vervelender te maken allemaal...
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

isa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mei 2007, 16:44

Bericht door isa » 19 mei 2007, 17:52

Ik woon inclusief.
De sfeer is al niet je-van-het, maar meer omdat ik hen niet mag en geen zin heb in samen eten enzo. Ik heb het al druk zat en geen zin om thuis ook nog eens met hem te moeten socializen.
Denk dus niet dat ik 'maar' betaal wat zij voorstellen, om de sfeer te sparen. Kom op zeg, zoveel is die me niet waard. Ik heb de eerste berekening naar ze gemaild en ze zijn akkoord gegaan, omdat het sluitend is. Ik ga toch geen cent teveel betalen aan mensen die ik niet eens mag??!

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 19 mei 2007, 19:45

Wat studeer je eigenlijk? Ik hoop geen psychologie of iets in de hulpverlening ofzo?
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 19 mei 2007, 23:40

luijs schreef:Wat studeer je eigenlijk? Ik hoop geen psychologie of iets in de hulpverlening ofzo?
wat zou daar nou weer mis mee zijn?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Bericht door Sjoerd Job » 21 mei 2007, 07:14

Hugo schreef:
luijs schreef:Wat studeer je eigenlijk? Ik hoop geen psychologie of iets in de hulpverlening ofzo?
wat zou daar nou weer mis mee zijn?
Zou jij iemand als psychologe willen hebben die geen cent te veel wil betalen aan huisgenoten? Getuigd, naar mijn mening, niet van een sociale houding.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 21 mei 2007, 14:49

Sjoerd Job schreef:
Hugo schreef:
luijs schreef:Wat studeer je eigenlijk? Ik hoop geen psychologie of iets in de hulpverlening ofzo?
wat zou daar nou weer mis mee zijn?
Zou jij iemand als psychologe willen hebben die geen cent te veel wil betalen aan huisgenoten? Getuigd, naar mijn mening, niet van een sociale houding.
suggereer jij hier dat luijs er eentje nodig heeft?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Gebruikersavatar
luijs
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 aug 2006, 09:45
Locatie: Tilburg

Bericht door luijs » 21 mei 2007, 15:30

:roll:
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?

Thomas
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 apr 2007, 02:02

Bericht door Thomas » 21 mei 2007, 16:25

Wiskunde forum... Er wordt echt wel wat meer dan wiskunde besproken.. =D

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 21 mei 2007, 17:24

Thomas schreef:Wiskunde forum... Er wordt echt wel wat meer dan wiskunde besproken.. =D
nu je het zegt, ik moet marco nog schoppen dat dat één woord is, wiskundeforum
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Thomas
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 apr 2007, 02:02

Bericht door Thomas » 21 mei 2007, 18:43

Zolang je mij maar er buiten laat... :roll: Ik weet ook eigenlijk niet wat het moet zijn, wiskundeforum of wiskunde forum...

anyway, weer on-topic, je kunt het het beste gewoon met je huisgenoten bespreken. Anders betaal je niet en kan je het doen op de manier waarop ik het zo doen, opsparen en in het weekend mee naar huis nemen en aan moederlief geven. :lol:

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Marco » 21 mei 2007, 19:22

Hugo schreef:
Thomas schreef:Wiskunde forum... Er wordt echt wel wat meer dan wiskunde besproken.. =D
nu je het zegt, ik moet marco nog schoppen dat dat één woord is, wiskundeforum
Done.
Groeten, Marco

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 21 mei 2007, 22:40

geweldig!
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

Plaats reactie