Hallo allemaal,
Ik ben met een project bezig waar ik de kogelbaan berekening bij nodig heb. Nu heb ik het grotendeels al werkend. Alleen ik weet niet hoe ik de minimale velocity kan uitrekenen om bij het eind punt te komen.
Hier onder plaatje voor meer duidelijkheid:
Ik weet dus alleen de afstand van mijn eind punt meer niet.
Ik gebruik deze berekeningen om mijn baan te berekenen:
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Trajectory_of_a_projectile
Minimale velocity voor een kogelbaan
- Meerminman
- Nieuw lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 04 dec 2012, 00:57
Re: Minimale velocity voor een kogelbaan
Je hebt met een onbekende v en onbekende theta, hetgeen wil zeggen dat het kiezen van één van beide de andere vastlegt.
Afstand x is bekend en er zijn twee verg met drie onbekenden (v, theta en t).
Afstand x is bekend en er zijn twee verg met drie onbekenden (v, theta en t).
Wat geldt voor y?Meerminman schreef:
- Meerminman
- Nieuw lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 04 dec 2012, 00:57
Re: Minimale velocity voor een kogelbaan
Voor de theta te vinden gebruik ik deze. Alleen deze heeft een velocity nodig.
En voor de tijd gebruik ik deze met de theta van de bovenste som:
De waarde die ik wel weet zijn mijn Eind punt dus de x en de y en de Zwaartekracht g. 9.81 m/s2.
Eigenlijk heb ik een omgedraaide versie nodig van deze:
Heb al geprobeerd deze om te draaien alleen het lukt me niet volgens mij doe ik iets verkeerd.
Verder al deze sommen komen van wikipedia en werkt ook goed.
En voor de tijd gebruik ik deze met de theta van de bovenste som:
De waarde die ik wel weet zijn mijn Eind punt dus de x en de y en de Zwaartekracht g. 9.81 m/s2.
Eigenlijk heb ik een omgedraaide versie nodig van deze:
Heb al geprobeerd deze om te draaien alleen het lukt me niet volgens mij doe ik iets verkeerd.
Verder al deze sommen komen van wikipedia en werkt ook goed.
- Meerminman
- Nieuw lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 04 dec 2012, 00:57
Re: Minimale velocity voor een kogelbaan
Volgens mij heb ik hem al
Sqrt(d * g) best simpel eigenlijk.
Helaas wekt deze niet echt mee als de velocity exact is
Dus heb ik er dit van moeten maken Sqrt(d * g) + 0.00001 niet mooi maar ik weet ook niet hoe ik dat anders moet doen
Sqrt(d * g) best simpel eigenlijk.
Helaas wekt deze niet echt mee als de velocity exact is
Dus heb ik er dit van moeten maken Sqrt(d * g) + 0.00001 niet mooi maar ik weet ook niet hoe ik dat anders moet doen