Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.

Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Berichtdoor steffanjansen » 28 Dec 2016, 12:38

Voor mijn onderzoek doe ik een multipele regressie analyse. De onafhankelijke variabelen zijn gemeten op interval/ratio niveau. De afhankelijke variabele zijn ook van interval/ratio niveau, maar hebben bij sommige respondenten een negatieve waarde, en bij andere respondenten een positieve (range -5 tot 5). Een negatieve waarde gaat uit van achteruitgang op een bepaald construct, een positieve waarde impliceert vooruitgang.

Mijn vraag is of ik de negatieve waarden in een multipele regressie kan toetsen. Of is het beter om bijv. elke waarde +5 te doen zodat de range verschuift naar 0-10? Iemand die hier ervaring mee heeft? Een bron waarin ik zelf informatie kan opzoeken zou ook top zijn. Ik kan tot nog toe nergens een eenduidig antwoord vinden.

Hartelijk dank,

Steffan
steffanjansen
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Berichtdoor wnvl » 28 Dec 2016, 22:09

Maakt niet veel uit.

Dat verandert niets aan je gestandardiseerde regressiecoëfficienten en hun significantie.
Gebruikers-avatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde

Re: Afhankelijke variabele is negatief. Omscoren of niet?

Berichtdoor steffanjansen » 03 Jan 2017, 11:02

Hartelijk dank, ik heb de toetsen gedaan en er zijn geen aanwijzingen dat het niet klopt. Grts
steffanjansen
Nieuw lid
Nieuw lid

Terug naar Lineaire & abstracte algebra