Vergelijking oplossen
Vergelijking oplossen
Ik heb een vergelijking waar ik niet uitkom. Met het gebrek aan wiskunde jargon kan ik elders ook moeilijk een duwtje in de rug vinden, vandaar deze vraag hoe ik dit het beste structureel kan oplossen.
De volgende opdracht: los de vergelijking op (x=3 is het antwoord):
De eerste stap lijkt mij om de noemers gelijkmatig te maken door de eerste breuk met (x-2) te vermenigvuldigen en de tweede breuk met (x-1):
Je kunt nu de tellers onder een noemer (x-1).(x-2) brengen, maar nu zit ik vast. Factoren in teller en noemer wegstrepen kan ik niet doen vanwege de optelling in de teller. Als ik dat wil doen moet ik ontbinden in factoren die ik dan wel weg kan delen of vermenigvuldigen in teller en noemer, maar ontbinden lijkt ook niet te gaan wat ik heb geen gemeenschappelijke factor om iets in te ontbinden.
Alvast bedankt voor een reactie!
De volgende opdracht: los de vergelijking op (x=3 is het antwoord):
De eerste stap lijkt mij om de noemers gelijkmatig te maken door de eerste breuk met (x-2) te vermenigvuldigen en de tweede breuk met (x-1):
Je kunt nu de tellers onder een noemer (x-1).(x-2) brengen, maar nu zit ik vast. Factoren in teller en noemer wegstrepen kan ik niet doen vanwege de optelling in de teller. Als ik dat wil doen moet ik ontbinden in factoren die ik dan wel weg kan delen of vermenigvuldigen in teller en noemer, maar ontbinden lijkt ook niet te gaan wat ik heb geen gemeenschappelijke factor om iets in te ontbinden.
Alvast bedankt voor een reactie!
Re: Vergelijking oplossen
Je eerste stap is perfect ...
Wat doe je met optellen van breuken als de noemers gelijk zijn bv:
Wat moet je dus in jouw opgave doen?
Wat doe je met optellen van breuken als de noemers gelijk zijn bv:
Wat moet je dus in jouw opgave doen?
Re: Vergelijking oplossen
Bedankt voor je snelle reactie! In die situatie kun je de tellers bij elkaar optellen, maar dan zit ik juist vast!SafeX schreef:Je eerste stap is perfect ...
Wat doe je met optellen van breuken als de noemers gelijk zijn bv:
Wat moet je dus in jouw opgave doen?
Ik weet niet wat ik van
moet maken. Ik kan er
van maken maar dat brengt me nog nergens.
Re: Vergelijking oplossen
Dat wat je uitkomt is fout:qetesh schreef:Ik weet niet wat ik van
moet maken. Ik kan er
van maken maar dat brengt me nog nergens.
.
Wat is ?
Dus wat is ?
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.
Re: Vergelijking oplossen
Haakjes wegwerken, zegt dat je iets ...qetesh schreef:Bedankt voor je snelle reactie! In die situatie kun je de tellers bij elkaar optellen, maar dan zit ik juist vast!SafeX schreef:Je eerste stap is perfect ...
Wat doe je met optellen van breuken als de noemers gelijk zijn bv:
Wat moet je dus in jouw opgave doen?
Ik weet niet wat ik van
moet maken. Ik kan er
van maken maar dat brengt me nog nergens.
Re: Vergelijking oplossen
Dat heb ik ook geprobeerd maar dan kom ik vervolgens ook niet verder:SafeX schreef:Haakjes wegwerken, zegt dat je iets ...qetesh schreef:Bedankt voor je snelle reactie! In die situatie kun je de tellers bij elkaar optellen, maar dan zit ik juist vast!SafeX schreef:Je eerste stap is perfect ...
Wat doe je met optellen van breuken als de noemers gelijk zijn bv:
Wat moet je dus in jouw opgave doen?
Ik weet niet wat ik van
moet maken. Ik kan er
van maken maar dat brengt me nog nergens.
@Barto: Inderdaad, dat word kwadrateren ipv een factor twee.
Re: Vergelijking oplossen
Ik bespeur nu wel een ABC-formule. Bedankt voor de hulp tot dusver! Ik zal er morgen even verder naar kijken.
Re: Vergelijking oplossen
Er is een tutorial: Werken met haakjes
Misschien wel nuttig ...
Misschien wel nuttig ...
Re: Vergelijking oplossen
Bedankt voor de reacties allen. Ik ben eruit. Laatste stap was in wezen de noemer naar de andere kant brengen en dan termen overschuiven. Ik kom dan tot de oplossingen x=3 en x=0.