Basiswiskunde

Matrixrekenen, vectorruimten, groep-en ringstructuren, (lineaire) tranformaties.
Plaats reactie
Water
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012, 09:16

Basiswiskunde

Bericht door Water » 13 sep 2012, 09:30

Hoi hoi!

Ik zie hier allemaal hele moeilijke vragen staan mbt lineaire verbanden etc :shock: Ik besef me dat mijn vragen misschien te makkelijk zijn om op dit forum te posten... Misschien zijn het ook wel domme vragen maar ik kom er echt niet uit :( dus dacht vragen staat vrij! dus ik vraag het gewoon :D

Vraag 1 , Cordinaten van snijpunten bepalen. Het uitrekenen van de snijpunten lukt totdat decimale getallen omgezet moeten worden in breuken.. Bijvoorbeeld:

Y = 3x + 2 en Y = 6X - 3

3x + 2 = 6x - 3
-3x + 2 = -3
-3x = -5
x = 1,666 666 667

1,666 666 667 staat gelijk aan 5/3 ofwel 1 2/3. Hoe kan je berekenen dat 1, 666 666 667 gelijk is aan 5/3 ?? Enzo ook dat 0,43 gelijk is aan 3/7.. Het uitrekenen van de som lukt alleen kom ik niet tot het juiste antwoord omdat ik geen idee heb hoe je decimalen omzet in breuken :oops:

Vraag 2, Twee vergelijkingen met twee onbekenden
2x + 3y = 5
3x + y = 7

2x + 3y = 5 1 wordt 2x + 3y = 5
3x + y = 7 3 wordt 9x + 3y = 21
-7 x = - 16
x = 16/7 ofwel 2 2/7

Hoe kom je achter het getal waardoor je moet vermenigvuldigen? (1 en 3 dus). Het boek zegt enkel dit erover: Vermenigvuldig beide vergelijkingen zodanig dat je bij de coefficienten van y uitkomt op het kleinste gemene veelvoud. Omdat de coefficienten van y gelijk zijn aan 4 en 6, is het kleinst gemene veelvoed 12??? (het boek gebruikt voorbeeld:
7x + 6y = 32
2x + 4y = 15

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Basiswiskunde

Bericht door op=op » 13 sep 2012, 10:17

Water schreef: Ik zie hier allemaal hele moeilijke vragen staan mbt lineaire verbanden etc :shock: Ik besef me dat mijn vragen misschien te makkelijk zijn om op dit forum te posten... Misschien zijn het ook wel domme vragen maar ik kom er echt niet uit :( dus dacht vragen staat vrij! dus ik vraag het gewoon :D
Voor "makkelijke" vragen ben je hier op het goede adres. En domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel; daar bezondig ik me wel eens aan :oops: .
Tip: Stel niet meer dan 1 vraag per post.

Je weet dus niet hoe je van op 1,666667 komt.
Wat je dan doet is een staartdeling maken.

In deze youtube filmpjes wordt het uitgelegd.
Bekijk dat eerst.
Als het je dan nog niet begrijpt kunnen we je hier verder helpen.
http://www.youtube.com/watch?v=fxrBwaSg-hI
http://www.youtube.com/watch?v=Ge13fEutZgs

Lukt het je nu om 5,00000:3 uit te rekenen?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Basiswiskunde

Bericht door SafeX » 13 sep 2012, 12:04

op=op schreef: Je weet dus niet hoe je van op 1,666667 komt.
Weet je dit niet? Of het omgekeerde, dus hoe je van een decimale op een normale breuk komt?
Water schreef: Het uitrekenen van de snijpunten lukt totdat decimale getallen omgezet moeten worden in breuken.. Bijvoorbeeld:

Y = 3x + 2 en Y = 6X - 3

3x + 2 = 6x - 3
-3x + 2 = -3
-3x = -5
x = 1,666 666 667

1,666 666 667 staat gelijk aan 5/3 ofwel 1 2/3. Hoe kan je berekenen dat 1, 666 666 667 gelijk is aan 5/3 ?? Enzo ook dat 0,43 gelijk is aan 3/7.. Het uitrekenen van de som lukt alleen kom ik niet tot het juiste antwoord omdat ik geen idee heb hoe je decimalen omzet in breuken :oops:
Je moet wel bedenken dat omzetten van (bv) 1/3 in 0,3333... een benadering is

Water
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012, 09:16

Re: Basiswiskunde

Bericht door Water » 13 sep 2012, 13:39

Bedankt voor jullie reacties!!
Een staartdeling maken.. das langgeleden, maar gaat me nog goed af gelukkig :D

van 5/3 naar 1,666666667 lukt wel. 5 gedeeld door 3 = namelijk 1,666666667.
Maar andersom weet ik het niet. Hoe kom je van 1,666666667 naar 5/3. Hoe moet je hierbij een staartdeling gebruiken? Je hebt immers toch geen som? Ik bedoel dus inderdaad het omgekeerde,hoe je van een decimale op een normale breuk komt.

Het is een benadering maar volgens onze docent is 0,5 en 1/2 niet het zelfde omdat 0,5 zowel 0,45 als 0,54 kan zijn. Om die reden moeten we tijdens het tentamen decimalen omzetten in breuken omdat dit preciezer is.

tsagld
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mar 2009, 12:07
Contacteer:

Re: Basiswiskunde

Bericht door tsagld » 13 sep 2012, 15:44

-3x = -5
x = 1,666 666 667
Dit is eigenlijk niet correct. Het juiste antwoord is: en dat is niet gelijk aan 1,666 666 667.

M.a.w, je behoort dit niet om te zetten naar decimalen.

Als je dat toch wilt, ga dan als volgt te werk:

x = 1,66666.....
10x = 16,66666....
=> 10x - x = 15
=> 9x = 15
=> x = 15/9 = 5/3

Water
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012, 09:16

Re: Basiswiskunde

Bericht door Water » 13 sep 2012, 18:03

Ahh, volgens mij snap ik het :D,
Zo nog maar wat opdrachten maken om het te oefenen .. Thnx voor jullie vlotte reacties!!
Kunnen jullie mij ook helpen met vraag 2?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Basiswiskunde

Bericht door SafeX » 13 sep 2012, 18:22

Water schreef:
7x + 6y = 32 (1)
2x + 4y = 15 (2)
Stel dat je y 'kwijt wilt'... , dan kan dat door (1) te verm met 2 en (2) met 3. Waarom?

Water
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2012, 09:16

Re: Basiswiskunde

Bericht door Water » 15 sep 2012, 11:35

omdat de Y'en dan gelijk zin :D Vind het alleen lastig om de getallen te vinden waardoor x en y gelijk worden :?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Basiswiskunde

Bericht door SafeX » 15 sep 2012, 11:44

Water schreef:omdat de Y'en dan gelijk zin :D Vind het alleen lastig om de getallen te vinden waardoor x en y gelijk worden :?
Je kan natuurlijk altijd 4 bij (1) en 6 bij (2) kiezen, waarom?
Maar dat is minder handig, eens?

Plaats reactie