Keren in een smalle straat

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Andres
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2014, 14:05

Keren in een smalle straat

Bericht door Andres » 09 mar 2014, 14:19

Hallo, er bestaat wat onenigheid tussen collegas in de rijschool over het volgende item. Bij het keren in een smalle straat in drie bewegingen van boordsteen tot boordsteen zijn enkelen van mening dat bij de eerste draai naar links, de laatste 50cm vóór de boordsteen de wielen terug rechtdraaien plaatswinst oplevert bij de tweede draai achteruit tot de boordsteen. Ik ben daar niet van overtuigt. 1.Ik kan ook bij het achteruit rijden die 50cm gebruiken om de wielen recht te draaien. 2.Bij het doordraaien tot aan de boordsteen maak ik zo al een betere hoek om achteruit terug te draaien. Weet iemand nu hoe dat dat objectief wiskundig/meetkundig zit en kan ie me dat eens voorrekenen of schematisch aantonen. Ik stuur je desnoods men e-mail opdat je me die informatie kan bezorgen en de discussie voor eens en altijd gesloten blijft. Dankje op voorhand, Andres

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Keren in een smalle straat

Bericht door op=op » 09 mar 2014, 17:03

De laatste 50 cm terugdraaien heeft het voordeel dat je veel minder kracht hoeft te gebruiken.
Dat is zonder meer de beste strategie als je geen stuurbekrachtiging hebt.
Met stuurbekrachtiging is het terugdraaien minder relevant geworden.

Andres
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2014, 14:05

Re: Keren in een smalle straat

Bericht door Andres » 09 mar 2014, 19:34

De kracht die je moet gebruiken bij het terugdraaien is volgens mij dezelfde als bij het indraaien, de auto is immers tegen dezelfde snelheid in beweging en het maakt niet uit of dat achteruit is of vooruit. Het is een kwestie van snel sturen en traag rijden. We moeten er dus vanuit gaan dat de snelheid waarmee we sturen en de rijden , zowel vooruit als achteruit dezelfde is om dit vraagstuk te kunnen oplossen. Het is volgens mij eerder een kwestie van de hoek tov de boordsteen die bepalend is. Maar aangezien de wielen bij het niet rechtzetten voor de eerste boordsteen ook een hoek vormen die moet gecompenseerd worden bij het achteruit rijden, denk ik niet dat er enig verschil tussen de twee technieken is wat betreft uitkomst bij het achteruit rijden. We moeten er ook vanuit gaan dat de snelheid waarmee aan het stuurwiel wordt gedraaid identiek is.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Keren in een smalle straat

Bericht door op=op » 09 mar 2014, 20:43

Als je de wielen niet rechtzet voor het bereiken van de stoeprand, dan moet je bij het achteruitrijden de wielen draaien vanuit zijn uiterste stand en vanuit een toestand van rust.
Dat kost kracht.
Als je de wielen rechtzet 50 cm voor het bereiken van de boordsteen (hetgeen géén energie vergt omdat de auto al een snelheid heeft en er dus geen wrijving tussen het rubber van de band en het wegdek plaatsvindt), dan kost het terugrijden nauwelijks energie omdat de wielen minder scherp hoeven te worden teruggedraaid.

Plaats reactie