Hulp met verdelen van bierkratjes

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
gabberpietje100
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2014, 17:35

Hulp met verdelen van bierkratjes

Bericht door gabberpietje100 » 14 mar 2014, 17:43

Beste forum,

Mijn vrienden en ik zitten al een tijdje met een probleem. Wij hebben een bepaalde hut waarin we allemaal eens in de week bij elkaar komen en een biertje drinken. Tot nu toe hebben we het zo gedaan: We hielden een lijst bij van iedereen die een kratje bier inlegde. Op die manier was het makkelijk te zien wie er nog in moest leggen, en wie er het meest in had gelegd. Nu er steeds meer mensen bij de groep komen wordt het moeilijker deze lijst bij te houden. Immers, mensen die pas net bij de groep zijn gekomen moeten op die manier constant inleggen(Aangezien ze, door het verschil van tijd in bij de groep komen, vele kratjes op ons achterlopen.) Nu vroeg ik me af of er iemand(of meerderen) een oplossing hadden voor dit probleem. Ik dacht zelf aan een formule waarin je een getal tussen de 1 en de 5 invult, waarmee er rekening wordt gehouden met tijd in maanden. (x is dus een getal tussen de 1 en de 5, en t is tijd in maanden). Wanneer iemand al vanaf het begin lid is van deze groep, krijgt hij of zij het nummertje 5. Komt iemand pas net in de groep, dan krijgt hij of zij het nummertje 1. Op die manier is 3 voor iemand die al redelijk lang, maar niet vanaf het begin, bij de groep zit. De uitkomst van deze formule moet dus het aantal kratjes zijn wat hij of zij maximaal moet inleggen. Op die manier zou het makkelijker zijn te berekenen hoeveel iemand zou moeten inleggen, rekening houdend met hoe lang hij of zij al in de groep zit, en rekening houdend met het feit dat de groep steeds langer bestaat. (wanneer de groep namelijk al 2 jaar bestaat lijkt het me sterk dat iedereen nog steeds maximaal 3 kratjes ofzo hoeft in te leggen.) Voor vragen, vraag ze gerust, ik wil graag helpen.

Alvast bedankt,

Gabberpietje100

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp met verdelen van bierkratjes

Bericht door SafeX » 14 mar 2014, 18:47

Is dit een serieuze vraag ...

hatsjoe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2014, 17:39

Re: Hulp met verdelen van bierkratjes

Bericht door hatsjoe » 20 mar 2014, 20:34

Elke keer er iemand bij de groep bijkomt begin je een nieuw papiertje, degene die daarvoor nog kratjes achterstonden, beginnen met bijvoorbeeld -1 of -3 op het nieuwe papiertje. De nieuwkomers en degene die al genoeg gelegd hebben starten vanaf 0. Misschien volgende keer eerst over het probleem nadenken vooraleer je de kratjes leegt... :)

Plaats reactie