Hulp met volgende

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Talmon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mar 2014, 15:05

Hulp met volgende

Bericht door Talmon » 18 mar 2014, 15:56

Hallo Allemaal,

Ik zit met het volgende.

In een opdracht wordt het volgende gevraagd.

Er wordt een onderzoek gehouden naar de preferenties van studenten bij het kiezen van een wintersportbestemming. Besloten wordt om 100 mannelijk- en 100 vrouwelijke studenten van een hogeschool te interviewen. Op de hogeschool zitten 3700 studenten waarvan 750 vrouwelijke.

Van de 200 respondenten worden de volgende resultaten in een tabel verwerkt:

Afbeelding

Nu is de vraag:

- Hoeveel procent van alle studenten van de school prefereert goed pistes. (Los van de vraag of ze wel eens eerder op wintersport zijn geweest.)

Dit is mijn antwoord:
Van alle studenten die ondervraagd zijn prefereert een totaal van 42%, inclusief studenten die nog nooit op wintersport zijn geweest, een goede piste. Dit is een totaal van 84 (42% x 200 / 100%) studenten. Op de Hogeschool zijn er in totaal 3.700 studenten. Dit betekent dat in totaal 2,27% (84 / 3700 x 100%) van alle de studenten van de school een goede piste prefereert.
Kunnen jullie aangeven of mijn antwoord goed is? Mijn antwoord wordt namelijk fout gerekend door de docent.

Hij gaf aan dat er een weging man - vrouw moet zijn, terwijl dit nergens in de vraag wordt gesteld. Ik ontving het volgende van de docent:
Beste ***** Je schrijft \"In het boek wordt alleen gevraagd om het percentage van alle studenten\". Dat is correct maar......... daarvoor is het nodig dat je de berekening zorgvuldig maakt en dus rekening houdt met het aantal mannen en vrouwen (een weging dus). Conclusie: niet te snel boos worden en eerst goed nadenken of je niet zelf een fout gemaakt hebt. Correcte antwoord: M - goede piste (12,4+ 6,6)x2 = 38% V - goede piste (10,4+12,6)x2 = 46% Extrapolatie naar populatie geeft: M - 2950 x 0,38 = 1121 V - 750 x 0,46 = 345 Totaal 1466 personen vinden goede piste belangrijk In percentage uitgedrukt: (1466/3700)x100 = 39,62% Succes met je volgende inzendopgaven. Vriendelijke groet, ****
Ik snap totaal niet waarom hij het percentage mannen en vrouwen x2 doet. Kan iemand mij dit uitleggen? En wat ik precies verkeerd heb gedaan?

Alvast bedankt.

Edit: Excuses als dit niet in het juiste forumgedeelte is geplaatst.

Talmon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mar 2014, 15:05

Re: Hulp met volgende

Bericht door Talmon » 18 mar 2014, 17:06

Laat maar, ik snap het al.

Mij fout hier:

Ben uitgegaan van het percentage respondenten (42% van 200 welke ja zegt) ten opzichte van het totaal aantal studenten.

Plaats reactie