gradient en jacobiaan berekening notatie

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
hatsjoe
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2014, 17:39

gradient en jacobiaan berekening notatie

Bericht door hatsjoe » 20 mar 2014, 18:16

Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik een wiskundige formule niet goed begrijp.
Ik ben bij het programmeren op volgend probleem gestoten:

Ik probeer een wiskundig algoritme in code om te zetten maar begrijp niet goed wat volgende formules betekenen en hoe ik ze moet uitrekenen:

Het gaat om volgende gradient berekeningen:



en



Waarbij ik begrijp dat de gradient berekend moet worden en de uitkomst is een vector. Ik begrijp echter niet wat de symbolen in subscript betekenen bij de nablas. Ik dacht dat dit de onbekenden zaren waarvoor de partieel afgeleiden berekend moesten worden, maar hoe zit dit dan met vectoren. Moet ik dan de partieel afgeleide berekenen voor elk element van de vector ? Of zit ik er compleet naast ?

Een gelijkaardig probleem heb ik bij volgende Jacobiaan berekening:



Het document waarin het volledige algoritme wordt uitgelegd is hier te vinden: http://www-cs.stanford.edu/people/dstav ... icra11.pdf. De betreffende formules staan op pagina 5.

In alle voorbeelden die ik online vind, staat er nooit een subscript bij de nablas en J.

Ik zou het enorm apprecieren als iemand het mij kon uitleggen eventueel met een voorbeeldje ofzo. Alvast bedankt!
Als iemand het begrijpt zou het dan mogelijk zijn om een uitgewerkt voorbeeld te geven?

Plaats reactie