wortelfuncties en logaritmes differentieren

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
musicmaniac2301
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 apr 2014, 14:22

wortelfuncties en logaritmes differentieren

Bericht door musicmaniac2301 » 23 apr 2014, 14:52

hoi,

Ik ben sind 3 maanden "druk" bezig met het beheersen van HAVO wiskunde B maar ik kan maar geen grip krijgen over wortelfuncties en in mijn opgaveboekje staan ook een aantal opdrachten waar ik logaritmes moet differentieren.
mijn vraag is nu.

voor de wortelfuncties, hoe werkt dit met bijvoorbeeld : F(x)= 1+(10x-x^2)^0.5.dus 1+ wortel van 10x-x kwadraat.

en bestaat er wel zoiets als logaritmes differentieren, of denk ik er te diep over na.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: wortelfuncties en logaritmes differentieren

Bericht door SafeX » 23 apr 2014, 15:02

musicmaniac2301 schreef: mijn vraag is nu.

voor de wortelfuncties, hoe werkt dit met bijvoorbeeld : F(x)= 1+(10x-x^2)^0.5.dus 1+ wortel van 10x-x kwadraat.


Heb je al iets geprobeerd ..., heb je aan de kettingregel gedacht?

Wat is de afgeleide naar x van:



en bestaat er wel zoiets als logaritmes differentieren, of denk ik er te diep over na.
Natuurlijk, heb je dat niet geleerd/gezien?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: wortelfuncties en logaritmes differentieren

Bericht door arno » 23 apr 2014, 18:01

musicmaniac2301 schreef:en bestaat er wel zoiets als logaritmes differentieren, of denk ik er te diep over na.
Differentiëren van exponentiële en logaritmische functies heeft wel enige tijd in het leerplan wiskunde B voor havo gezeten, maar valt nu alleen nog maar onder de vwo-stof. Om exponentiële functies te kunnen differentiëren heb je kennis nodig van de functie die zichzelf als afgeleide heeft en die als inverse de functie g(x) = ln x (de natuurlijke logaritme van x) heeft. De afgeleide van ln x is . Met behulp van de eigenschappen en kun je vervolgens aantonen dat de afgeleide heeft en dat de afgeleide heeft.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie