Vraag Routh criterium

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
gadegroof
Vast lid
Vast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 mar 2012, 16:32

Vraag Routh criterium

Bericht door gadegroof » 02 jun 2014, 21:17

Goedenavond mensen.

Is er een programma waar je met letters kan werken. Niet dat ik lui bent om iets uit te schrijven, maar ik heb een state space model. In deze state space model heb ik een systeem matrix. Door middel van de determinant van mijn systeem matrix kan ik de locatie zien van de polen vinden (stabiliteit ook). De adjoint kan ik de nulpunten vinden van mijn systeem matrix. De systeem parameters kan ik analyseren door middel van een routh criterium of mijn systeem stabiel is. Met de hand is het te doen voor een derde orde al het is het veel werk met de hand. Maar zodra ik meer vergelijken krijgt dan is het niet meer te doen. Mijn vraag is. Is er een programma waar ik dat mee kan doen.

Bij voorbaat dank

Albert

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Vraag Routh criterium

Bericht door wnvl » 02 jun 2014, 22:53

Matlab of Scilab (opensource) worden vaak gebrikt door ingenieurs om problemen uit de regeltechniek op te lossen.
Beide paketten zijn voornamelijk voor deze doeleinden ontwerpen. Ze bevatten beiden een implementatie van Routh-Hurwitz.

gadegroof
Vast lid
Vast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 mar 2012, 16:32

Re: Vraag Routh criterium

Bericht door gadegroof » 03 jun 2014, 17:35

Bedankt wml met de command syms kan je met letters werken en rekenen in Matlab

Plaats reactie