Kansberekening

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
jarrin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2011, 22:11

Kansberekening

Bericht door jarrin » 05 nov 2014, 15:12

Beste mensen,

Voor een opdrachtgever van mijn werk ben ik een soort online kraskaart-spel aan het maken.

Het idee er achter is dat een gebruiker 4 vakjes open krast en als deze alle vier het winnende plaatje bevatten wint de gebruiker een prijs.

Daarnaast wil de opdrachtgever aan kunnen geven hoeveel mensen er op één dag een prijs gaan winnen. Dit is natuurlijk maar een doelgetal, aangezien met kansen dit hoger of lager kunnen uitvallen.
De opdrachtgever vult daarvoor het verwachtte aantal meespelende mensen op die dag en hoeveel prijzen hij wilt uitreiken.

Ik moet dus een kansberekening hebben per krasvakje. Als er dus 30 winnaars zijn, moet er 30 mensen 4 winnende vakjes open krassen.
Een kansberekening per spel heb ik al, die is ook niet zo moeilijk, maar ik loop vast op het berekenen van de kans per vakje.

Ik kan er natuurlijk voor zorgen dat er 120 vakjes een winnend plaatje hebben, maar deze raken dan verspreid over alle spelers, waardoor er alsnog (bijna) geen winnaars zijn.

M.a.w. Hoe zorg ik door middel van een kansberekening dat 30 van 2000 spelers 4 winnende vakjes open krassen?

Jullie worden alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jarrin van der Velden

PS.: De berekening moet per vakje worden gedaan -en dus niet per spel- om fraude te voorkomen

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Kansberekening

Bericht door wnvl » 06 nov 2014, 01:01

Hint:


Plaats reactie