Precedentie van unaire operatoren?

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
RolfBly
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2015, 20:52

Precedentie van unaire operatoren?

Bericht door RolfBly » 03 jan 2015, 21:41

Ik heb geleerd dat het kwadraat van een negatief getal positief is. Met andere woorden (noteer 'tot de macht' met een ^) -3^2 lees ik als 'min drie tot de macht 2' en ik heb geleerd dat dit negen (9) en niet min-negen (-9).

Heb ik dat nou goed onthouden of niet?

Waarom: in de programmeertaal Python heeft de exponent-operator prioriteit boven de unaire operator min (en plus, en booleaanse Niet). Dit is geldige Python-code:

i = 3
-i**2
[resultaat:] -9

Dat ziet er in mijn ogen heel vreemd uit, maar Amerikanen blijken dit heel normaal te vinden. Uit de Engelse Wikipedia:

"In written or printed mathematics, the expression −3^2 is interpreted to mean −(3^2) = −9"

Een Amerikaan leest -3^2 als drie kwadraat met een min ervoor; ik lees het als het kwadraat van min drie.

Doen wij dit anders aan onze kant van de Atlantische Oceaan? Zijn afspraken op dit punt veranderd na mijn afstuderen? Of heb ik dit nooit goed begrepen?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Precedentie van unaire operatoren?

Bericht door arno » 04 jan 2015, 16:20

RolfBly schreef:Een Amerikaan leest -3^2 als drie kwadraat met een min ervoor; ik lees het als het kwadraat van min drie.
Dan lees jij het verkeerd. Er is een essentieel onderscheid tussen -a² = -1∙a² en (-a)² = -a∙-a = a², waarbij -a² het tegengestelde van a² en (-a)² het kwadraat van het tegengestelde van a voorstelt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie