Formule omkeren (2)

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
GeenAanleg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 apr 2011, 10:39

Formule omkeren (2)

Bericht door GeenAanleg » 03 apr 2015, 17:12

Goedemiddag,

Zo'n vier jaar geleden ben ik enorm goed geholpen bij het herschrijven/omkeren van een formule http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=4518. Mijn dank voor de hulp van SafeX is nog altijd erg groot.

In het verlengde van dat vraagstuk zit ik opnieuw met een formule die ik niet herschreven krijg als functie van x. Dit keer gaat het om:



Ik hoop dat wederom iemand mij op weg kan helpen.
Alvast bedankt.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Formule omkeren (2)

Bericht door SafeX » 03 apr 2015, 18:12

Hoe kom je aan deze formule ... , y is een functie van x, dus wat wil je ...

Merk op dat:
GeenAanleg schreef:
tweemaal voorkomt ...

GeenAanleg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 apr 2011, 10:39

Re: Formule omkeren (2)

Bericht door GeenAanleg » 03 apr 2015, 21:17

y is een functie van x, dus wat wil je ...
Ik formuleer de vraagstelling niet correct. Ik wil de formule graag herschrijven in een vorm dat x een functie van y wordt, dus x = .......
Hoe kom je aan deze formule ...
De formule beschrijft de netto gebruiksoppervlakte (gbo of go) van een woning met een schildkapvorm, waarbij de dakhelling een constante is, gebaseerd op de kleinste maat (breedte/diepte). Ik wil deze graag herschrijven naar een situatie dat oppervlakte en breedtemaat de input vormen en dieptemaat (x) de output wordt.
Specifiek beschrijft deze functie de situatie dat de dieptemaat kleiner is dan de breedtemaat en derhalve de helling bepaalt. De situaties dat de dieptemaat groter is dan de breedtemaat en de situatie dat beide gelijk zijn, heb ik reeds uitgewerkt. Op vergelijkbare manier als beschreven in het topic van 4 jaar geleden.

De variabelen:
y betreft de (halve) netto oppervlakte in m², reeds gecorrigeerd voor invloeden van overige variabelen, zoals isolatiewaarden (geveldikten), e.d.
x betreft de (halve) bruto dieptemaat van de kaplaag.
w betreft de netto invloed (gecorrigeerd voor constructieinvloeden) van onderliggende woonla(a)g(en)relatief t.o.v. de bruto dieptemaat. Onderliggende woonlagen kunnen verschillende afwijkende bruto dieptematen hebben.
b betreft de som van de wettelijk vereiste hoogte om te voldoen aan het begrip go/gbo (1.500 mm¹) en de dikte van de dekvloer, althans het quotiënt van deze som met de bruto verdiepingshoogte.
c betreft het quotiënt van de dikte van de dakvloer (de hoogte als deze waterpas zou liggen) en de bruto verdiepingshoogte. De dikte van de dakvloer is afhankelijk van begeerde isolatiewaarde van het dak.
d betreft de bruto hoogte van de kaplaag, gerekend vanaf de bovenkant van onderliggende constructievloer. Deze hoogte bestaat dus uit: dikte afwerkvloer + netto hoogte + verticale dikte van de dakvloer.
e betreft de breedtemaat.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Formule omkeren (2)

Bericht door SafeX » 04 apr 2015, 15:13

X apart schrijven zal niet lukken ...
Misschien is tabelleren een mogelijkheid, dus y berekenen voor een aantal relevante waarden van x ...

GeenAanleg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 apr 2011, 10:39

Re: Formule omkeren (2)

Bericht door GeenAanleg » 04 apr 2015, 18:44

Ok. Dank voor je reactie.
Ik zal een procedure schrijven om de uitkomst te benaderen.

Plaats reactie