Planetair stelsel

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
peter6892
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2015, 13:28

Planetair stelsel

Bericht door peter6892 » 17 apr 2015, 13:36

Goedendag allen,

Ik heb een vrij complexe wiskundige vraag, die misschien door jullie opgelost kan worden. Ik ben bezig met een ontwerp van een planetair stelsel. Om het verhaal kort te houden zal ik een vergelijkbaar voorbeeld maken van het probleem.

De situatie: Ontwerp planetair stelsel.

Zoals jullie misschien weten hangen er bepaalde voorwaarden aan het ontwerp van een planetair stelsel.

Een planetair stelsel bestaat uit 3 onderdelen, Het ringwiel, zonnewiel en planeetwiel.

De voorwaarden zijn ook te lezen op:http://www.tandwiel.info/tandwielkasten/differentielen/

Hiervan word uitgegaan van een gelijke verdeling van 120 graden. In mijn situatie is dat niet mogelijk om bepaalde problemen te voorkomen.

Ik wil ongeveer een overbrenging behalen van 1:6.

Het aantal tanden
Sun: 11
Planets (3x) : 23

Volgens de voorwaarden moet de ring gear nu 11+23*2 = 57 aantal tanden hebben.

Nu kan er niet aan voorwaarde 2 voldaan worden. Om toch aan voorwaarde 2 te voldoen word gekozen voor een tandenaantal van 58.

Wat is het probleem dat nu ontstaat: Omdat de ring gear zal bestaan uit 58 tanden, zal de hoek tussen de 3 planeetwielen geen 120 graden meer kunnen bedragen omdat de tanden dan niet meer aansluiten op elkaar. Nu is het in de praktijk dus mogelijk om de planeetwielen een bepaalde positie te geven zodat het toch passend is.

Heeft iemand een oplossing om uit te rekenen is hoe ik de planeetwielen toch passend kan krijgen in deze situatie?

Groeten!

parko
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 dec 2014, 18:41

Re: Planetair stelsel

Bericht door parko » 18 apr 2015, 01:17

waarom neem je geen zon van 12 tanden?


op 8 april stelde ik hier deze vraag, kan jij eens nakijken of mijn berekeningen juist zijn?

er was een vraag betreffend dit filmpje, kloppen mijn berekeningen of niet?
z = zon
d = drager
r = rolader

https://www.youtube.com/watch?v=ECljAo1q1RQ
z=24, d=12, r=48 → z/r j1 = -2, j2 = 0,5 --- d/r j1 = 2/3, j2 = 1,5 --- z/d j1 =3, j2 = 1/3

parko
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 dec 2014, 18:41

Re: Planetair stelsel

Bericht door parko » 18 apr 2015, 15:12

peter6892 schreef:

Het aantal tanden
Sun: 11
Planets (3x) : 23


kan u voor de plaatsbepaling van deze pennen met behoud van de verhouding
niet starten met een theoretische zon van 33 tanden (het aantal tanden x3)
bij deze theoretische aantal tanden voldoet u wel aan de tweede voorwaarde

peter6892
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2015, 13:28

Re: Planetair stelsel

Bericht door peter6892 » 20 apr 2015, 08:18

@parko

Ja jou berekeningen kloppen inderdaad:)

Kijk anders ook even naar de link die ik je eerder heb gestuurd. Hier staat onderin een tabel, waarbij je precies kunt berekenen wat de verhouding is.

Parko,

Wat jij zegt klopt inderdaad. De voorwaarden kloppen nu geheel.

Waarom neem ik geen zon van 12 tanden. Vrij eenvoudig te verklaren.

Mocht je tandwielen hebben, zet deze eens tegen elkaar. Zet nu bij het eerste tandwielen een streepje op 1 tand. Zet nu bij het andere tandwiel een streepje op het gat waar dit tand in loopt. Draai nu rond en kijk eens goed wat er gebeurd. Bij een gelijke verhouding, 1:2 1:1,5 1:3 etc etc. Zul je zien dat de tanden iedere keer opdezelfde positie terug komen. Dit is natuurlijk altijd het geval. Maar heb je een verhouding van 1:2,3131 bijvoorbeeld. Dan word steeds 1 tand verplaatst en zal dus contact hebben met alle tanden.

Je zou het even moeten proberen dan word het duidelijk. Waarom kan dit belangrijk zijn? Stel er zit een oneffenheid tussen tand met streepje. Deze zal nu steeds dezelfde tand raken, waardoor enkel 1 tand zal verslijten. Heeft deze een ongelijke verhouding, dan worden alle tanden geraakt, en zullen alle tanden gelijkmatig slijten.

Maargoed. Dat x 3 is inderdaad mogelijk, maar ik denk dat dat de verkeerde weg is.Zo heb ik een soort simulatie programme waarbij ik eenvoudig het aantal tanden in kan voeren. Hier is direct te zien of het past of niet. Zo past 33-69-171 wel. 11-23-57 gaat niet passen. Misschien dat iemand dit allemaal kan verklaren op te lossen is?

Plaats reactie