verhouding benzineprijs/olieprijs/dollarkoers

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
fysio36
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2015, 09:49

verhouding benzineprijs/olieprijs/dollarkoers

Bericht door fysio36 » 18 jul 2015, 10:06

Ik houd al jaren dagelijks de dollarkoers, olieprijs (Brent en WTI) en de landelijke adviesprijs benzine bij.
Nou zou ik graag een formule hebben om deze variabelen in te geven waarna ik snel kan zien hoe snel (of langzaam) de benzineprijs reageert bij olieprijs veranderingen en dollarkoersschommelingen. Liefst in Excel.

Omdat ik al heel veel data heb zou je daar een gemiddelde van kunnen uitrekenen en vervolgens per dag peilen of de benzineprijs snel of juist langzaam wordt aangepast en of deze nou juist sneller reageert op dollarkoers of olieprijs.

Datum BRENT WTI Benz.prijs dollar/euro
14-jul-15 57,85 52,20 1,777 1,1041
15-jul-15 58,51 53,04 1,767 1,1014

Hierboven waarden zoals ik ze vastleg.

Misschien hoort het wel niet thuis op dit forum maar wellicht wil iemand meedenken waarvoor alvast dank

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: verhouding benzineprijs/olieprijs/dollarkoers

Bericht door David » 18 jul 2015, 11:38

Je kan de grafieken plotten en twee ervan onafhankelijk van elkaar verschuiven om een match te zoeken met de derde. Bij een goede match geeft de verschuiving de 'reactietijd'. Wat je een match vindt is arbitrair.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie