Hoeveel vellen van ieder?

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Stamp
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2015, 22:31

Hoeveel vellen van ieder?

Bericht door Stamp » 26 jul 2015, 22:49

Als filatelist zou ik graag willen weten hoeveel vellen er theoretisch gedrukt kunnen zijn van een bepaalde perforatie. De archieven rondom dit zegel geven dit niet aan behalve het total aantal, dus een wiskundige benadering lijk mij de oplossing. Helaas is dat nou net niet mijn sterkste zijde. :roll:
Misschien dat jullie slimme wiskundige hierbij mij kunnen helpen.

Wat wel gebruikt kan worden is de waarde van iedere tanding. De verhoudingen zijn hiervoor bijna gelijk voor de laatste 90 jaar en lijkt mij een statistiek gezien een betrouwbare bron voor het benaderen. Om het makelijk te houden voor mij geef ik de huidige waarde per perforatie op :wink:

De gegevens:
Totaal zijn er 253 vellen gedrukt. (Ieder vel bevat 100 zegels).

Perforatie A = 60 euro
Perforatie B = 175 euro
Perforatie C = 90 euro

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hoeveel vellen van ieder?

Bericht door David » 27 jul 2015, 12:18

Het lijkt alsof er niet genoeg informatie is.
Waarom zou je niet 1000 vellen van een perforatie drukken? Zijn de vellen daarvoor te groot? Daalt de waarde teveel?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Stamp
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2015, 22:31

Re: Hoeveel vellen van ieder?

Bericht door Stamp » 28 jul 2015, 00:20

David,

De betreffende 253 vellen zijn gedrukt voor een proef voor een destijds nieuwe interne verrekening binnen de posterijen. Dit idee is na een jaar beeindigd omdat het te ingewikkelt was met regel gevingen.

Destijds ging de accountant niet uit van hoeveel vellen per perforatie gedrukt waren, maar van de total waarde. Dus 253 vellen maal 100 zegels van 15 cent is 379500 cent of te wel 3795,= ouderwetse hollandse guldens. Het copy van het accounts archief dat ik heb geeft alleen de 253 vellen aan met de credit en debit geschiedenis, welke aan het eind gelijk zijn. er was voor 3795,= aangemaakt en voor 3795,= gebruikt. Dit geeft aan dat alle 253 vellen in omloop zijn gebracht.

De perforatie, die aangebracht is na het drukken, heeft niets te maken met een extra waarde voor de posterijen. De perforatie verschillen hebben te maken met hoe makkelijk is het om een zegel uit het vel te scheuren.

Voor de verzamelaar hebben de perforatie verschillen wel een waarde. Namelijk elke verzamelaar wilt graag een zegel van elke perforatie in zijn/haar verzameling hebben, maar zoals je waarschijnlijk weet gaat de prijs omhoog als het aanbod laag is en de vraag groot.

Vandaar dat de prijzen per perforatie verschillend zijn omdat niet elke perforatie geleverd kan worden voor dezelfde prijs aan iedere verzamelaar.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hoeveel vellen van ieder?

Bericht door David » 29 jul 2015, 13:58

En nu wil je een schatting van het aantal perforaties per soort op basis van de prijs van de zegels / zegeluitvoering? Daarvoor is meer informatie nodig over de prijsontwikkeling van zegels naast dat die toeneemt als het aantal afneemt. Bijvoorbeeld, prijs keer aantal is (ongeveer) constant. Heb je zulke informatie?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Stamp
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2015, 22:31

Re: Hoeveel vellen van ieder?

Bericht door Stamp » 01 aug 2015, 00:10

De schattingen per perforatie is wat ik graag zou weten.

De missende prijs ontwikkeling informatie die nodig is heb ik helaas (nog) niet.

Tot nu toe heb ik in mijn "knipsel" archief alleen wat totaal aantallen per perforatie.

Perforatie A: 34 stuks
Perforatie B: 4 stuks
Perforatie C: 10 stuks

Ik weet dat deze aantallen zijn zeker niet toereikend voor een correct antwoord. :(

Wat ik mij nu realiseer is dat ik meer informatie moet verzamelen over aantallen per perforatie. :wink:

Plaats reactie