correlatie berekenen

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
leonie33
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2015, 09:33

correlatie berekenen

Bericht door leonie33 » 28 jul 2015, 09:39

Ik heb zaden individueel opgemeten en wil de correlatie met kiemsnelheid (uren na zaaien) bepalen (correlatie grootte - kiemsnelheid)
Kiemsnelheid is per genummerd zaadje gemeten.

Nu is het zo dat niet elk zaadje is gekiemd en dus ook geen kiemsnelheid heeft (of een héle hoge).

Mijn vraag is wat is voor deze zaden in moet vullen om de correlatie te berekenen?
- "0" lijkt mij niet omdat dit zou betekenen dat het zaadje direct is gekiemd
- 'hoog getal" lijkt mij niet omdat het zaadje dan alsnog zou moeten kiemen
- 'niets' lijkt mij niet omdat je dan alle niet kiemers (en dus slechte zaden) uit de analyse houdt.

Wat is het meest statistisch verantwoorde om hier te doen, kan iemand mij hierbij helpen of tips geven?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: correlatie berekenen

Bericht door wnvl » 28 jul 2015, 21:32

Evt. kan je opteren voor Spearman correlatie. Dit impliceert dat je de correlatie berekent tussen de rangen. Dan is het geen probleem dat je voor de zaden die niet uitkomen een oneindige tijd neemt.

leonie33
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2015, 09:33

Re: correlatie berekenen

Bericht door leonie33 » 03 aug 2015, 14:45

Voor spearmans rho zitten er wel erg veel/grote knopen in de dataset. Ik tel de kieming op bepaalde tijdsduren, maar er zijn er op elk 'telmoment' meerdere gekiemd (en vormen dus een knoop).

Hoe kan ik hiervoor corrigeren?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: correlatie berekenen

Bericht door wnvl » 06 aug 2015, 20:11

Ik snap vermoedelijk de opzet van de studie niet.

Plaats reactie