Score berekenen op basis van 2 uiteenlopende variabelen

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
dieterk1
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2015, 15:32

Score berekenen op basis van 2 uiteenlopende variabelen

Bericht door dieterk1 » 15 okt 2015, 17:02

Wij zijn een opleidingscentrum. Voor een toepassing binnen ons bedrijf zijn wij een algoritme aan het maken om een score toe te wijzen aan de bezettingsgraad van onze cursussen, rekening houdend met de startdatum.

Hiervoor hebben wij 2 variabelen opgesteld:

1. “Aantal dagen tot startdatum”: Aantal dagen tot startdatum (120 tot 0 dagen) omzetten in percentage 0 tot 100%. Als het meer dan 120 dagen voor aanvang is, dezelfde score toekennen als 120 dagen voor aanvang. 120 dagen staat gelijk aan 0% en 0 dagen voor aanvang staat gelijk met 100%. Voorbeeld: 86 dagen voor aanvang gaat gelijk gesteld worden met 28,33%. Concreet wil dit zeggen dat 28% van de dagen verstreken zijn in aanloop van de startdatum.

2. “Bezettingsgraad”: Deze berekening is simpel. Hierbij kijken wij naar het verschil tussen het maximale aantal deelnemers en reeds ingeschreven deelnemers per reeks.

Het percentage van beide variabelen zijn bekend. Deze zullen elke dag fluctueren afhankelijk van de inschrijvingen die wij ontvangen + de dagen die vorderen in aanloop van de startdatum. Hierdoor zal ook de uiteindelijke score elke dag schommelen.

“Aantal dagen tot startdatum” is een negatief percentage en “Bezettingsgraad” is een positief percentage. Maar hoe kunnen wij op basis van deze 2 percentages dan een juiste score toekennen bij bijvoorbeeld: 50% "Bezettingsgraad" en 20% "Aantal dagen tot startdatum"? Welke formule moeten wij dan toepassen?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Score berekenen op basis van 2 uiteenlopende variabelen

Bericht door David » 16 okt 2015, 00:00

Wat wil je dat de score gaat zeggen? Of de opleiding nog eens gegeven moet worden? Hoe populair de opleiding is ten opzichte van anderen?

Wil je trends (if any) meenemen in 'inschrijfpatronen' meenemen in de score? Dat zou kunnen zijn: Bij de dag van aankondiging schrijven gemiddeld meer mensen zich in. Een aantal dagen voor sluiten schrijven gemiddeld meer mensen zich in?

Stel, je hebt een opleiding met plaats voor 140 mensen. Elke dag schrijft zich iemand in. In verloop van de tijd, neemt de score toe omdat het aantal te vullen plaatsen afneemt? Neemt de score in verloop van de tijd af omdat gemiddeld meer mensen per dag zich moeten inschrijven om de opleiding vol te krijgen?

Over je functie kunnen we nu het volgende zeggen denk ik:
Stel, de functie heet score(A, B) waar A = Aantal dagen tot startdatum en B = Bezettingsgraad.
Als de score een getal is van 0 t/m 100, waar 100 het gunstigste is, gok ik dat score(a, 100%) = 100 voor alle a in {0, 1, 2, ..., 120}, en dat score(0, 0%) = 0. Kloppen die waarden? Heb je er meer? Misschien een ruwe grafiek?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

dieterk1
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2015, 15:32

Re: Score berekenen op basis van 2 uiteenlopende variabelen

Bericht door dieterk1 » 16 okt 2015, 07:20

Dag David,

De bedoeling is om per opleiding een real-time score toe te kennen. Op basis van deze score zouden onze online advertenties intensiever of net minder intensief moeten draaien per opleiding. Enkel hiervoor hebben wij deze score nodig, verder is het niet van belang.

De waardes die je opnoemt kloppen inderdaad. Meer info heb ik helaas niet.

Ik had het gisteren ook gepost op Stackexchange, maar de voorgestelde formule begrijp ik totaal niet:
http://math.stackexchange.com/questions ... es#tab-top

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Score berekenen op basis van 2 uiteenlopende variabelen

Bericht door wnvl » 16 okt 2015, 15:10

Die formule van Stack Exchange lijkt mij echt wel goed om een score te berekenen.

De waarde van n kies je vrij. D is het aantal dagen tot de cursus en O de bezettingsgraad (getal tussen 0 en 1).

Je krijgt de score terug...

dieterk1
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 okt 2015, 15:32

Re: Score berekenen op basis van 2 uiteenlopende variabelen

Bericht door dieterk1 » 16 okt 2015, 15:38

wnvl schreef:Die formule van Stack Exchange lijkt mij echt wel goed om een score te berekenen.

De waarde van n kies je vrij. D is het aantal dagen tot de cursus en O de bezettingsgraad (getal tussen 0 en 1).

Je krijgt de score terug...
Ik ben niet zo thuis in wiskunde, excuseer als ik misschien domme vragen stel...

Als ik n een waarde geeft van 5, moet ik dan O vermenigvuldigen met 5?

Waarom moet de bezettingsgraad een getal zijn tussen 0 en 1? en niet tussen 0 en 100?

Kan je misschien een voorbeeld bewerking doen?

Plaats reactie