Hoe bereken ik verhoudingen met twee variabelen

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
rammeloo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2015, 22:33

Hoe bereken ik verhoudingen met twee variabelen

Bericht door rammeloo » 02 nov 2015, 22:40

Ik zit met het volgende vraagstuk. We hebben met 3 personen een opdracht gedaan voor 1 totaalbedrag. De een heeft er meer uren in gestoken dan de ander, bovendien hanteert niet iedereen hetzelfde uurtarief. Hoe bepaal in het aandeel dat eenieder krijgt van het totaalbedrag?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hoe bereken ik verhoudingen met twee variabelen

Bericht door David » 03 nov 2015, 00:13

Verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat je eerlijk vindt.
Een manier is voor iedereen bepalen hoeveel die zou vragen voor het aantal uur werk dat die heeft geleverd. Tel de bedragen op tot bedrag P en vergelijk met het ontvangen betaalbedrag T. Bepaal T/P en vermenigvuldig iedere individuele prijs met dit getal. Elke persoon krijgt zijn nieuwe individuele bedrag. (Misschien wil je eerst ieders uurtarief vragen voor je dit voorstelt.)

Een andere manier, als P anders is dan T: van tevoren is geen rekening gehouden met individuele uurtarieven. Vergeet ze en verdeel het bedrag naar de uren werk.

Vergelijkbaar zou je het aantal uren kunnen vergeten, en rekenen met uurtarieven.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Hoe bereken ik verhoudingen met twee variabelen

Bericht door arie » 03 nov 2015, 19:53

Voorbeeld:
Persoon P1 werkt U1 = 12 uur met uurtarief T1 = 15; inkomensdeel1 = U1 * T1 = 12 * 15 = 180
Persoon P2 werkt U2 = 20 uur met uurtarief T2 = 12; inkomensdeel2 = U2 * T2 = 20 * 12 = 240
Persoon P3 werkt U3 = 18 uur met uurtarief T3 = 16; inkomensdeel3 = U3 * T3 = 18 * 16 = 288

Stel het in totaal verdiende bedrag = 2500, dan zijn de inkomsten I per persoon:






Plaats reactie