Berekenen gemiddelde afstand tussen 3 punten in 3D

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Mover
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2016, 14:18

Berekenen gemiddelde afstand tussen 3 punten in 3D

Bericht door Mover » 13 apr 2016, 14:44

Hallo,

Ik ben op zoek naar 2 dingen, ik zoek hoe ik de gemiddelde afstand tussen 3 punten (a, b, c) in een 3D omgeving kan berekenen ten opzichte van punt d. Ik heb daarbij al de onderlinge afstanden tussen a, b en c:

a-b: 224m
b-c: 135m
c-a: 356m

En ik heb de afstand tussen (a, b, c) en punt d

a: 6681m
b: 6471m
c: 6363m

En ik zoek naar een manier om dit visueel te kunnen maken. Ik heb al wat her en der op internet gezocht, maar ik kom er niet helemaal uit. Het is absoluut niet mijn vakgebied dus wellicht ken ik de juiste terminologie om te zoeken niet.

Samenvattend:
1. Ik ben op zoek naar een formule om de gemiddelde afstand tussen 3 punten te berekenen in een 3D omgeving
2. Ik zou dit graag visueel willen maken

Zou iemand mij kunnen helpen?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3916
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Berekenen gemiddelde afstand tussen 3 punten in 3D

Bericht door arie » 13 apr 2016, 20:36

Alle 3 de afstanden zijn gegeven:
ad = 6681
bd = 6471
cd = 6363
Het gemiddelde daarvan = (6681+6471+6363) / 3.

Visueel maken doe je met een 3D plot.
Google daar eens op.
Daar staan onder "Afbeeldingen" ook een groot aantal plaatjes.

Met welk programma wil je je punten visualiseren?

Mover
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2016, 14:18

Re: Berekenen gemiddelde afstand tussen 3 punten in 3D

Bericht door Mover » 14 apr 2016, 21:06

Hartelijk dank voor uw antwoord, het gaat me eigenlijk om de gemiddelde afstand tussen A, B en C maar wellicht denk ik te moeilijk

Over het visualiseren, ik ben eigenlijk op zoek naar iets waarmee ik visueel een pyramide kan maken met ongelijke zijden (A, B en C) als basis en D als punt op basis van de al bekende lengtes. Ik ben wel aan het googlen maar het lijkt er op dat de 3D plots vooral op basis van formules tot stand komen, terwijl ik eigenlijk iets zoek wat in te vullen is op basis van gevonden data.

Plaats reactie