Statistiekprobleem

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Anne77
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2016, 14:33

Statistiekprobleem

Bericht door Anne77 » 20 mei 2016, 16:34

Hoi allemaal,

Ik studeer een taal en heb een onderzoek uitgevoerd, maar heb nooit iets van statistiek of SPSS gehad en weet nu niet wanneer ik conclusies mag gaan trekken uit mijn resultaten.

Ik heb twee dingen getest: ten eerste een baseline: wat voor emoties kent iemand toe aan een zin. Ten tweede dezelfde zin, maar dan met een extra woord: zijn nu die emoties die worden toegekend veranderd?
Per emotie heb ik percentages hoeveel mensen die toekennen aan de betreffende zinnen en zo kan ik dus de toe- en afname berekenen van hoeveel mensen die emotie toekennen. Gemiddeld is elke vraag door zo'n 80 personen beantwoord, maar sommige door maar 40. Bij welke toe- of afname mag ik nu conclusies gaan trekken, dat de mate van die emotie inderdaad veranderd is? Als 5 mensen meer of minder die emotie toekennen? 5%? Ik lees van alles over chi-testen en significante verschillen, maar snap er niets van en weet niet wat op mijn onderzoek van toepassing is. Wie kan mij helpen?

Groeten,
Een statistiekleek

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Statistiekprobleem

Bericht door wnvl » 20 mei 2016, 20:41

Als die emoties gemeten worden als dichotome variabelen (0=niet aanwezig / 1=aanwezig), dan is chi kwadraat de juiste methode.
Je hebt 1 vrijheidsgraad.

Alternatief is het volgende. Je berekend de proportie en met deze calculator bereken je het 95% betrouwbaarheidsinterval.

https://www.mccallum-layton.co.uk/tools ... alculator/

Dat is ook een goede manier van rapporteren.

Plaats reactie