Afronding van cijfers

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Wonderfuloven
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2020, 19:57

Afronding van cijfers

Bericht door Wonderfuloven » 12 nov 2020, 20:10

Hallo.
Na 3 jaar studeren heb ik een gemiddelde van 7,9971910
Om in aanmerking te komen voor ''cum laude'' moet het een 8,0 zijn.

Dit staat er in het regelement:
Het judicium
a. “cum laude” wordt toegekend indien de gewogen gemiddelde uitslag van de eindbeoordeling groter is dan of gelijk is aan 8,0;

Mijns inziens moet er naar 1 decimaal worden afgerond omdat het regelement in bovenstaand fragment ook slechts één decimaal gebruikt.

Bent u het met mij eens?
en heeft u wellicht argumenten die mijn standpunt kunnen onderbouwen?
Ik ben hierover namelijk in discussie geraakt met de examencommissie.

Met vriendelijke groet,

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Afronding van cijfers

Bericht door arie » 15 nov 2020, 17:50

Ze bedoelen waarschijnlijk:
"cum laude wordt toegekend indien de gewogen gemiddelde uitslag van de eindbeoordeling groter is dan of exact gelijk is aan 8"

Door het woord "exact" weg te laten en vooral door die "komma nul" achter de 8 te schrijven ("8,0" in plaats van 8 ) duid je op een afronding op 1 decimaal.
Zo kan je die tekst inderdaad ook opvatten.
In dit geval eisen ze dus 8,0, en niet 8,00 of 8,000 of nog dichter bij 8

De tekst in de regelementen laat deze 2 interpretaties allebei toe.
Maar regelementen horen eenduidig gedefinieerd en zuiver geformuleerd te zijn.
Zijn er meerdere interpretaties mogelijk, dan lijkt mij het voordeel naar de zwakkere partij (= de student) te moeten gaan, maar dit zou je verder met een juridisch geschoold persoon moeten bespreken.


Extra argument voor afronding: elke beoordelingen tijdens de studie is een (statistische en/of enigszins subjectieve) schatting van het niveau van kennis en/of vaardigheden van de student en is dus nooit zuiver exact te geven. De resultaten worden daarom altijd afgerond (via gebruikelijke afronding) op een zeer beperkt aantal decimalen.
Een zekere betrouwbaarheidsmarge voor de grens naar cum laude (\(8.0 \pm 0.05\)) zou hierbij goed passen.


PS: Laat de definitieve uitspraak t.z.t. graag even weten.

Wonderfuloven
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2020, 19:57

Re: Afronding van cijfers

Bericht door Wonderfuloven » 17 nov 2020, 09:33

Bedankt voor je bericht Arie.
Ik zal je laten weten wat de uitkomst is ;)

Plaats reactie