Tokkelbaan, veiligheid

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Rowan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2022, 20:36

Tokkelbaan, veiligheid

Bericht door Rowan » 16 apr 2022, 20:45

Hoi hoi!

Ik heb me zojuist hier geregistreerd omdat ik graag wat hulp zou willen krijgen.

Ik ben zelf leiding bij een Scoutinggroep. Nu maken wij ieder jaar een kabelbaan, deze maken we vast aan een boom met hijsbanden. Vervolgens spannen we hem aan met katrollen.

Nu gaat dat altijd hartstikke goed, alleen niemand bij ons denkt na over of het touw niet eens een keer gaat knappen. Want we zetten er wel echt een hoop spanning op. Het touw is natuurlijk gemaakt voor een bepaalde spanning.

Nu is mijn vraag. Hoe maken we een berekening om te zien hoeveel spanning er op het touw gaat staan? En dan ook nog met 2 situaties, wanneer er niemand vanaf gaat en wanneer er wél iemand vanaf gaat. Dan vergroot je namelijk vanzelfsprekend de spanning en dat ligt natuurlijk ook aan het gewicht van die persoon.

Als we die spanning/spanningspieken weten dan kunnen we daar rekening mee houden met het materiaal, en zeker ervan zijn dat alles de spanning/krachten aan kan.

Iemand die mij kan helpen?

Plaats reactie