inhoud Kuil

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
H-MO
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:17

inhoud Kuil

Bericht door H-MO » 09 sep 2011, 14:33

Als we een kuil graven in de grond wordt deze uit veiligheids onder talud gegraven.

Als bodemoppervlakte heb je bijvoorbeeld een vlak nodig van 3 x 8 meter, als de kuil dan 4 meter diep wordt is de kuil bovenmaats 11 x 16 meter.
Als ik de inhoud uit wil rekenen probeer ik deze meestal te benaderen door er globaal drie vakken van te maken. Echter klopt dit natuurlijk nooit precies.

Ik kan wel diverse functies terugvinden voor het uitrekenen van een afgetopte piramide (met een geljkzijdig vierkant als basisvlak) en voor een 3D-prisma, maar niet voor een een model als hier omschreven.

Kan iemand mij een formule geven, waarbij ik het basisvlak in geef LxB en de diepte/hoogte H, waardoor de inhoud uitgerekend wordt.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: inhoud Kuil

Bericht door SafeX » 09 sep 2011, 15:34

H-MO schreef:Als we een kuil graven in de grond wordt deze uit veiligheids onder talud gegraven.

Als bodemoppervlakte heb je bijvoorbeeld een vlak nodig van 3 x 8 meter, als de kuil dan 4 meter diep wordt is de kuil bovenmaats 11 x 16 meter.
Als ik de inhoud uit wil rekenen probeer ik deze meestal te benaderen door er globaal drie vakken van te maken. Echter klopt dit natuurlijk nooit precies.

Ik kan wel diverse functies terugvinden voor het uitrekenen van een afgetopte piramide (met een geljkzijdig vierkant als basisvlak) en voor een 3D-prisma, maar niet voor een een model als hier omschreven.

Kan iemand mij een formule geven, waarbij ik het basisvlak in geef LxB en de diepte/hoogte H, waardoor de inhoud uitgerekend wordt.
Je hebt het over een bodemvlak van 3x8 en een bovenvlak van 11x16.
Wil je de inhoud van de verwijderde aarde berekenen?
Dat kan niet mbv de formule voor een afgeknotte vierzijdige piramide. Maar wel door deel-inhouden te berekenen.

H-MO
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:17

Re: inhoud Kuil

Bericht door H-MO » 12 sep 2011, 10:43

Ja, ik wil i.d.d. de verwijderde aarde berekenen.

Omdat het oppervlakte van de ontgraving steeds met dezelfde faktor vergroot, moet dit met een functie te benaderen zijn, ik krijg echter de functie niet bepaald. Ik ben niet zo goed in integreren. :wink:

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: inhoud Kuil

Bericht door SafeX » 12 sep 2011, 12:57

Daar is geen integreren voor nodig zoals ik al eerder aangaf.

Verwijderde aarde:
Het blok: 3 x 8 x 4
Twee glooiingen ter lengte 8: (4 x 4)/2 x 8
Twee glooiingen ter lengte 3: (4 x 4)/2 x 3
Vier hoeken: 4 x 2 x (1/3) x (4x 4)/2 x 4

Opm: de hoek bestaat uit twee piramides (grondvlak rechthoekige driehoek en hoogte 4) tegen elkaar.

Plaats reactie