Gemiddelde 7 8/9 = gemiddeld minstens 8?

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
valkenburg
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2011, 15:21

Gemiddelde 7 8/9 = gemiddeld minstens 8?

Bericht door valkenburg » 21 okt 2011, 15:50

Geachte heer/mevrouw, beste wijzen,

Zou iemand mij kunnen vertellen of en waarom 7 8/9 (7,8888) (b.v. (25 + 25 + 21)/9 ) voldoet aan de eis van 'gemiddeld minstens 8'?

Ik redeneer als volgt
- Bij gemiddelden dient men af te ronden
- Men kijkt bij afronden naar het gevraagde/gezochte aantal significante cijfers. Hier 1 (namelijk, het getal 8)
- Het 2e significante getal wordt dan gebruikt om te bepalen of naar boven of naar onder moet worden afgerond, hier 7,8 dus 8, dus omhoog want 5 of hoger.
Daarom dus 8.

Correct? Compleet? Stappen vergeten? Fouten gemaakt?

(online) literatuur over gemiddelden, verplichting tot afronden en de regels daaromtrent zou ik ook mee geholpen zijn.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Gemiddelde 7 8/9 = gemiddeld minstens 8?

Bericht door David » 21 okt 2011, 16:22

Je wilt waarschijnlijk afronden op gehelen. (punt voor je rapport)?
Dat hoeft niet persé een significant cijfer te zijn. 12.5 is afgerond 13. 13 heeft 2 significante cijfers.
Het 2e significante cijfer dat je noemt, 1e cijfer achter de komma beslist hoe er wordt afgerond.
Omhoog als het 5 of groter is. Omlaag als het lager is dan 5.

Toen ik examen deed werd de suggestie gedaan 5.45 af te ronden naar 5.5 zodat je een 6 had. Wat vind jij?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie