Hallo, wilwelietsleren

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Janneke84
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2011, 20:20

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Janneke84 » 27 dec 2011, 20:57

Beste David,

Ik heb hier een vergelijking en nu is het zo, misschien een stomme vraag, maar hoe moet je deze oplossen wanneer deze tussen haakjes staan ik kan het nergens vinden in de boeken daar er altijd een getal erbuiten staat dus ik zou niet weten hoe ik de haakjes weg moet werken!! (x-3)(x+5)=(x-1)(x+6)
ook deze is voor mij ingewikkeld..
(x-3)(x+5)=(-x-1)(x+6) in twee decimalen.
Help, hopelijk weet er iemand raad..

Alvast bedankt.

Groetjes Janneke84

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door SafeX » 27 dec 2011, 21:01

Ik neem aan dat je het niet echt wil begrijpen, want je denkt niet mee ...

Janneke84
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2011, 20:20

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Janneke84 » 27 dec 2011, 21:13

SafeX schreef:Ik neem aan dat je het niet echt wil begrijpen, want je denkt niet mee ...
jawel ik denk en denk al dagen!! check mijn bericht!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door SafeX » 27 dec 2011, 21:20

Maar je geeft geen antwoord op m'n vragen ...
Zijn die vragen te dom of te moeilijk?

Op dit forum proberen we de opgaven niet voor te kauwen. maar je zover te helpen dat je het probleem ook in een andere opgave op kan lossen ...
Maar dit is zo elementair (basic) dat ik eigenlijk niet begrijp dat dit niet eerder voorgekomen is ...

Ok voor deze keer (a+b)(p+q)=ap+aq+bp+bq

Janneke84
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 dec 2011, 20:20

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Janneke84 » 27 dec 2011, 21:27

SafeX schreef:Maar dit is zo elementair (basic) dat ik eigenlijk niet begrijp dat dit niet eerder voorgekomen is ...

Ok voor deze keer (a+b)(p+q)=ap+aq+bp+bq
Super hier zocht ik naar..
Ik ben een leek met NHA VWO WI cursus waar dit niet instaat.. lekker dus! Mooi even andere boeken bij kopen dan! Dus het is behoorlijk ingewikkeld! zoals je kan zien in mijn laatste reactie.. :roll:

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door SafeX » 27 dec 2011, 21:30

Ga nu maar even verder ...

Bovendien is het de bedoeling dat je dit niet alleen weet maar ook begrijpt!!!

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 30 dec 2011, 23:37

Beste Janneke,

Je zei in je vraag dat je niet wist hoe je haakjes moet wegwerken.
Waarom Google je niet even 'haakjes wegwerken'?? Google kan dat nl. net zo goed als SafeX!!

Dan had je de vgl. al uitgewerkt (mits je + en - snapt?). En als je dan niet snapt WAAROM dat zo is, DAN is het de moment om het aan SafeX, David,... te vragen!

Want zoals je hierboven kan zien geven ze je de pap niet in de mond en ik ben daar blij om!

Het kostte me een paar minuten om de vgl. hierboven op te lossen maar het kostte me uuren (nouja geen uuren maar toch lang) vooraleer ik het 'zag' en begreep!

Ik wil je de goede raad geven, jongmens, om niet zoals ik te doen en wiskunde 'vervelend' te vinden - het is geweldig en ons brein kan het - ons brein is het enige wat we hebben... Jij kan het en als je het NU doet hoef je tegen je 40ste niet meer te grienen op dit forum zoals ik nu moet doen.

Ik wacht op; (x-3)*(x-5) = (-x-1)*(x+6)

Komaan, Janneke, we gaan hand in hand!

Dauda

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door David » 31 dec 2011, 10:54

Excuus voor een late reactie.
Afbeelding

Of ook voor de haakjes;
Dit is een weiland. De zijden van het weiland zijn (a + b) en (c + d)
Dus, met de oppervlakte van een weiland is de oppervlakte (a + b)(c + d)

De oppervlakte kan ook worden omschreven door de oppervlakten van de 4 kleinere weilanden op te tellen.
Linksboven: a * c = ac
Rechtsboven: a * d = ad
Linksonder: b * c = bc
Rechtsonder: b * d = bd

Opgeteld: ac + ad + bc + bd
Dus (a + b)(c + d) = ac + ad + bc + bd

Lukt het je zo de haakjes weg te werken?

Voor de vergelijking dan; je kan bijv. de abc toepassen, of verschil, delen door 2 en dan verschil van kwadaten.
a^2 - b^2 = (a + b)(a - b)

Zie net tutorial van SafeX. Het weiland kan je ook als visuele ondersteuning gebruiken voor zijn methode.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door SafeX » 31 dec 2011, 11:05

Dauda schreef:
Het kostte me een paar minuten om de vgl. hierboven op te lossen maar het kostte me uuren (nouja geen uuren maar toch lang) vooraleer ik het 'zag' en begreep!

Ik wil je de goede raad geven, jongmens, om niet zoals ik te doen en wiskunde 'vervelend' te vinden - het is geweldig en ons brein kan het - ons brein is het enige wat we hebben... Jij kan het en als je het NU doet hoef je tegen je 40ste niet meer te grienen op dit forum zoals ik nu moet doen.

Komaan, Janneke, we gaan hand in hand!

Dauda
Bemoedigende reactie ... , misschien dat J hierop ingaat.
Ik wacht op; (x-3)*(x-5) = (-x-1)*(x+6)
Wat heb je hier al opgeschreven ...
Wat levert vragen op?

Inmiddels heb ik in Tutorials "Met haakjes werken" opgenomen.
Daaraan voorafgaand is "Termen en factoren" (ook in Tutorials) aan te bevelen.

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 12 feb 2012, 20:23

Hallo, iedereen!

Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde". Oeff...
't Was me wat! Ik haalde op het toegangsexamen 64% maar eigenlijk moest ik 75% behalen om zonder discussie of deliberatie door te mogen.. Ze hielden er rekening mee dat het voor mij echt lang geleden was en ik de wiskundetaal ondertussen nooit gebruikte - m'n fouten waren dom; vergissingen met + en - maarja, ik had net af en wou nakijken en 10 sec. later moest ik afgeven..

Maargoed, ik kreeg op de verdediging van m'n test een extra vraag en wist deze moeiteloos op te lossen;

Vx over Vx over Vx = ? Sorry maar ik weet niet op de laptop hoe je 'vierkantswortel' schrijft maar het streepje rechts van de 1e V gaat dus over de 2 andere 'V van x' en het streepje van de 2de over de 3de - snap je me? Dus de vierkantswortel van x van de vierkantswortel van x van de vierkantswortel van x = ?

De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht

En het mens was verbaasd en zei dat ik toch wel wat van wiskunde snap 'ZEI ZE' maar ik snap er echt niks van - dit zat in m'n achterhoofd en ik snap niet wat ik doe...

Kan iemand me uitleggen wat ik deed?? Adhv een voorbeeld ofzo?

Ik haat mijn 'papegaaientaal' :roll:

Dank en groeten, David

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door David » 12 feb 2012, 21:39

David schreef:Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde".
Gefeliciteerd!
David schreef:snap je me?
Weet niet zeker, bedoel je:

Code: Selecteer alles

[tex]\sqrt{x \sqrt{x \sqrt{x}}}[/tex]
David schreef:De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht
Snap je dit deel?
Vereenvoudig eens wat tussen de haakjes staat om te beginnen.

Daar begin je met herschrijven. Kan je dat schrijven als macht van x?
Dit is een goede oefening om verschillende rekenregels toe te passen. Welke ken je al?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 12 feb 2012, 23:32

David schreef:
David schreef:Ik ben dus toegelaten tot "wetenschappen - wiskunde".
Gefeliciteerd!
David schreef:snap je me?
Weet niet zeker, bedoel je:

Code: Selecteer alles

[tex]\sqrt{x \sqrt{x \sqrt{x}}}[/tex]
Ja, dit is wat ik bedoel!
David schreef:De machtswortel is natuurlijk 2 en x is tot de 1e dus x; dus is het x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2 = x tot 1/2 + 1/4 + 1/8 = 4/8 + 2/8 + 1/8 = x tot de 7/8 macht
Snap je dit deel?
Vereenvoudig eens wat tussen de haakjes staat om te beginnen.

Daar begin je met herschrijven. Kan je dat schrijven als macht van x?

Oh nee - dit is x . x ?

Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktijk!


Dit is een goede oefening om verschillende rekenregels toe te passen. Welke ken je al?

Ja, ik zeg; Hallo Meneer Van Dale Onder Andere... Haakjes, Machten, Vermenigvuldigen en Delen en tenslotte Optellen en Aftrekken.

Ik snap echter niet wat dit voor nut heeft in de praktijk en dat is mijn vraag eigenlijk..

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door David » 12 feb 2012, 23:46

David schreef:Ja, dit is wat ik bedoel!
Gelukkig, gaan we daarmee verder.
David schreef:Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktij!
Hoe weet je welke exponenten je optelt? In de praktijk kan je worteltrekken bijvoorbeeld gebruiken om de zijde van een vierkant te berekenen als de oppervlakte gegeven is. Er wordt van je verwacht dat je verschillende vaardigheden opdoet om die later toe te passen. Bijvoorbeeld in de financiële rekenkunde.

Je weet al dat . Wat is dan de exponent in ?
Lastig? Kies bijvoorbeeld x=4 en/of 9 en/of 16 en/of..
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 13 feb 2012, 00:06

David schreef:
David schreef:Ja, dit is wat ik bedoel!
Gelukkig, gaan we daarmee verder.
David schreef:Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktij!
Hoe weet je welke exponenten je optelt? In de praktijk kan je worteltrekken bijvoorbeeld gebruiken om de zijde van een vierkant te berekenen als de oppervlakte gegeven is. Er wordt van je verwacht dat je verschillende vaardigheden opdoet om die later toe te passen. Bijvoorbeeld in de financiële rekenkunde.

Je weet al dat . Wat is dan de exponent in ?
Lastig? Kies bijvoorbeeld x=4 en/of 9 en/of 16 en/of..
Is dus tot de 3de?? Want x.x.x = x tot de 3de?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door David » 13 feb 2012, 00:16

Eigenlijk niet.
Dan zou zijn.
Ofwel . Maar dat is niet zo voor x ongelijk aan 0 en 1.
Probeer eens een willekeurige andere waarde.

Je gaf al aan dat je exponenten op moet tellen. Wanneer moet dat? Geef eventueel aan met een voorbeeld.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie