Hallo, wilwelietsleren

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 13 feb 2012, 00:39

Dauda schreef:
David schreef:
David schreef:Ja, dit is wat ik bedoel!
Gelukkig, gaan we daarmee verder.
David schreef:Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktij!
Hoe weet je welke exponenten je optelt? In de praktijk kan je worteltrekken bijvoorbeeld gebruiken om de zijde van een vierkant te berekenen als de oppervlakte gegeven is. Er wordt van je verwacht dat je verschillende vaardigheden opdoet om die later toe te passen. Bijvoorbeeld in de financiële rekenkunde.

Je weet al dat . Wat is dan de exponent in ?
Lastig? Kies bijvoorbeeld x=4 en/of 9 en/of 16 en/of..
Is dus tot de 3de?? Want x.x.x = x tot de 3de?
Sorry, ik zie net dat je de opgave verkeerd begrepen hebt - het is dus in het laatste deel niet xVx maar gewoon Vx en dan klopt x tot de macht 7/8 wel; doe gerust verder.. is xVx dan niet x.x.x? Neen want het is x . de vierkantswortel van x en dat is niet hetzelfde - is het dan goed als ik zeg 2x tot de macht 1/2?

Ik geef het op voor vandaag :oops:

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 13 feb 2012, 00:59

David schreef:Nee, de machten moeten opgeteld en eerst op de noemer /8 gezet worden - dit kon ik allemaal maar ik weet niet waar ik mee bezig ben!! Ik vraag je een voorbeeld uit de praktij!
Hoe weet je welke exponenten je optelt? In de praktijk kan je worteltrekken bijvoorbeeld gebruiken om de zijde van een vierkant te berekenen als de oppervlakte gegeven is. Er wordt van je verwacht dat je verschillende vaardigheden opdoet om die later toe te passen. Bijvoorbeeld in de financiële rekenkunde.

Je weet al dat . Wat is dan de exponent in ?
Lastig? Kies bijvoorbeeld x=4 en/of 9 en/of 16 en/of..[/quote]

Is dus tot de 3de?? Want x.x.x = x tot de 3de?[/quote]

Sorry, ik zie net dat je de opgave verkeerd begrepen hebt - het is dus in het laatste deel niet xVx maar gewoon Vx en dan klopt x tot de macht 7/8 wel; doe gerust verder.. is xVx dan niet x.x.x? Neen want het is x . de vierkantswortel van x en dat is niet hetzelfde - is het dan goed als ik zeg 2x tot de macht 1/2?

Ik geef het op voor vandaag :oops:[/quote]

Nee,het is dan x keer de vierkantswortel van x, hetgeen betekent x.x tot de 1/2 ik ben het Noorden nu echt kwijt....

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door David » 13 feb 2012, 15:14


Dus dan denk ik dat ik je goed begreep.


Het wordt niet . Probeer daarvoor bijv. eens x=9.

Heb je wel eens gezien?
Geeft bijvoorbeeld:
Die regel kan je hier toepassen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 14 feb 2012, 21:14

David schreef:
Dus dan denk ik dat ik je goed begreep.

Ok! Dat was de opgave maar x=7/8 stond er niet en was hetgeen ik moest berekenen en ik kon dat omdat ik me herinnerde dat de (2de) machtswortel naar de noemer gaat en de macht (exponent?) van x in dit geval 1 is en naar de teller gaat. Dus;

x tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 . x tot de 1/2 tot de 1/2 tot de 1/2
= x1/2 . (x1/2)1/2 . ((x1/2)1/2)1/2 = x1/2 . x1/4 . x1/8 = x1/2+1/4+1/8 = x4/8 . x2/8 . x1/8 x4/8+2/8+1/8
=x7/8


Het wordt niet . Probeer daarvoor bijv. eens x=9.

Nu snap ik wat je bedoelt! Vx = 1. Vx maar in de volgenden betekent xVx evengoed 1.Vx, natuurlijk; ik kan het niet goed uitleggen maar x.x.x blijft 1 keer x tot de opgetelde machten (rationeel, in dit geval - heb ik dat goed?)

Heb je wel eens gezien?
Geeft bijvoorbeeld:
Die regel kan je hier toepassen.
Dit is toch wat ik deed? Ofniet? Maar mijn vraag; je kan alles dmv. de rekenregels toepassen maar nog steeds weet ik niet WAAROM ik dit doe; men vraagt mij dat en ik doe het, MAAR ik weet niet WAAROM ik dit doe!
Ik wil bioloog worden en kan je me nu vertellen WAAROM een bioloog zulks nodig heeft?
Ik twijfel niet dat ik het nodig heb maar waarom - is het om grote getallen simpeler te maken; ik denk het wel maar ik snap de toepassing niet echt - Dit is taal en ook taal is wiskunde - Kan je me een voorbeeld bedenken?

David

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door barto » 14 feb 2012, 22:09

Je zou wel eens zo een soort vergelijking kunnen tegenkomen bij kansrekenen,
want dat is een onderdeel van biologie, niet?
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Dauda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2011, 22:02

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door Dauda » 14 feb 2012, 22:38

barto schreef:Je zou wel eens zo een soort vergelijking kunnen tegenkomen bij kansrekenen,
want dat is een onderdeel van biologie, niet?
Jazeker, ik begin het te snappen - zulke populatie over zoveel individuen ??! = gelijk aan bv. het symptoom van de individuden vergeleken aan het aantal individuen van de totale populatie?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Hallo, wilwelietsleren

Bericht door David » 20 feb 2012, 12:27

Je kan dit ook tegenkomen om de grootte van een populatie te schatten.
Bijvoorbeeld:
Een bacterie deelt zich eens in de 10 minuten. Ga uit van geen sterfte. Hoeveel keer zo groot is een populatie naar verwachting na 87 minuten?

Je kreeg en dat klopt niet voor x ongelijk aan 0 of 1.
We hebben
Wat zijn a en b als we die zetten in de vorm ?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie