Vraag over wiskunde/statistiek.

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
thaman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2012, 21:38

Vraag over wiskunde/statistiek.

Bericht door thaman » 23 jul 2012, 21:54

Hoi iedereen,

Ik zit met een probleempje waar ik niet uit kom. Mijn kennis op het gebied van wiskunde en statistiek is beperkt. En ik weet niet eens of het een wiskundig of statistisch probleem is.

Mijn stelling is als volgt:
Er is een groep van 10.000 personen. Analyse laat zien dat bij personen met aandoening X de gemiddelde inname van appels significant lager is dan bij personen zonder deze aandoening.

Daarop is mijn vraag:
Kan ik de stelling nu ook omdraaien? Ik zou dan stellen dat de inname van appels significant gecorreleerd is aan een lager risico op aandoening X.

Alvast bedankt.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Bericht door David » 23 jul 2012, 22:11

Ja, kan je doen, inname van appels geeft informatie over de aandoening, grofweg, en vice versa. Maar je hebt geen causatie. Alleen je voorgestelde stelling "draait het niet om".
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

thaman
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2012, 21:38

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Bericht door thaman » 23 jul 2012, 22:33

Dank je wel David. Blij om dat te horen. :) Ik dacht dat ik misschien een domme fout had gemaakt door mijn aanname.
Wel begrijp ik dat er geen sprake is van causatie. Als ik het goed begrijp, kan ik mogelijk spreken van een correlatie of associatie.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Bericht door David » 23 jul 2012, 22:39

Graag gedaan, de correlatie heb je aangetoond, en is dus twee kanten op.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Vraag over wiskunde/statistiek.

Bericht door David » 23 jul 2012, 22:39

Graag gedaan, de correlatie heb je aangetoond, en is dus twee kanten op.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie