Geavanceerd met simpele.

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Tjakka5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2011, 19:38

Geavanceerd met simpele.

Bericht door Tjakka5 » 15 sep 2012, 09:30

Hallo.

Ik ben bezig met het programmeren van een oude computer, die een simpel programmeer programma gebruikt.
Dit programma kan wiskundig bijna niks, alleen + - * en /.
Ik zou ook graag andere 'tekens' willen gebruiken, zoals Pi.
Dit wou ik doen door de simpele tekens te 'combineren' (Uitgang = Nummer1+Nummer2*12)
Zo iets, maar dan iets ingewikkelder.

Is dit mogelijk?
En hoe zou ik dit dan moeten doen?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3916
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Geavanceerd met simpele.

Bericht door arie » 15 sep 2012, 17:21

Kan je nog wat meer info geven?

met name:
- welke taal gebruik je en belangrijker: wat is de instructieset?
- wat zijn je invoermogelijkheden: toetsen? schakelaars?
- wat zijn de aard en grootte van je uitvoermogelijkheden: LED lampjes? numeriek? beeldscherm? hoe groot? hoeveel?

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: Geavanceerd met simpele.

Bericht door barto » 16 sep 2012, 10:51

Elke computer en rekenmachine doet het met +, -, * en /. Al de rest is er in geprogrammeerd zoals jij wil doen.
Zie hier voor wat formules voor pi: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi_%28wiskunde%29#Formules.
Dan lijken mij en de interessantste.

Verder kun je reeksformules gebruiken.
En hier had ik ook eens eens wat antwoorden gekregen: viewtopic.php?f=28&t=5478
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Tjakka5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2011, 19:38

Re: Geavanceerd met simpele.

Bericht door Tjakka5 » 17 sep 2012, 19:09

Ik gebruik LUA, die ook wordt gebruikt door een vrij nieuwe spel computer volgens mij, en op kladblok.
Je kan een Input geven door gewoon te typen (Het is eigenlijk Lua, op mijn computer.)
dus, ik kan bijvoorbeeld dit doen:
(Je zult het snappen als je een beetje kan programmeren)

term.clear()
term.setCursorPos(1, 1)
local Number1
local Number2
local Ouput
local AddSubstract

term.write("What do you want to do?")
AddSubstract=read()
if AddSubstract=="" then
AddSubstact="+"
end

term.write("You have chosen " ..AddSubstract)


Dit is een klein gedeelte van mijn rekenmachine, die al +, -, x, en / kan doen, ik zoek alleen nog manieren voor Pi, en kwadraat enzo...

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3916
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Geavanceerd met simpele.

Bericht door arie » 17 sep 2012, 20:43

Ik ken LUA niet, maar volgens http://lua-users.org/wiki/NumbersTutorial zit er een math bibliotheek in (kijk op die pagina onder de kop "The math library").
Deze bibliotheek bevat ook een functie math.pi

Als alternatief hiervoor kan je in je eigen programma een globale variabele pi benoemen die je de waarde 3.141592... geeft.
(zie zo nodig ook http://www.lua.org/manual/5.1/manual.html#2.3 onder het hoofdstuk "2.3 - Variables")

Kwadrateren kan je doen door een getal met zichzelf te vermenigvuldigen.

Kom je hiermee verder?

Tjakka5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2011, 19:38

Re: Geavanceerd met simpele.

Bericht door Tjakka5 » 18 sep 2012, 16:00

ja... JA!

Dankje, hiermee kom ik veeeel verder mee!

term.clear()
term.setCursorPos(1, 1)
local Kwadraat
local Uitkomst

term.write("Kies een nummer ")
sleep(1)
Kwadraat=read()

term.clear()
term.setCursorPos(1, 1)
term.write("Je hebt " ..Kwadraat)
print(" gekozen.")
sleep(1)
term.clear()
term.setCursorPos(1, 1)

Uitkomst = Kwadraat*Kwadraat
term.write("De uitkomst is " ..Uitkomst)
sleep(2)
term.clear()
term.setCursorPos(1, 1)

Doet het helemaal :D

Plaats reactie