hulp bij berekenen doorglijden

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
emde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:05

hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door emde » 27 sep 2012, 19:27

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb vorig jaar een ongeluk gehad en na ruim een jaar hebben ze berekend dat ik te hard gereden heb. tussen de 58 en 68 km/h. ik ben het er niet mee eens omdat 100 meter verder een stoplicht staat die aut. op rood springt als je harder dan 50 km rijdt. Ik wil dit proberen te weerleggen.
de motor honda deauville 650 2003 weegt 228, mijn gewicht is 80 kg. Nu is de vraag, hoever de motor door kan glijden na het aanrijden van een fietser van 80 kg. Ik krijg dit niet voor elkaar omdat ik hersenletsel heb opgelopen en het mij nog steeds niet lukt een gewone berekening te maken.
de motor ging plat en ik ging eraf.
en ik weet niet welke snelheid je bij het beginpunt hebt om vervolgens een motor 28.5 meter door kunt laten glijden met de kuip over het asfalt

Andere gegevens die misschien relevant zijn.
Aangenomen min max waarden door de voa:
1e vertraging remblokkeerpunt tot aan botspunt (min) 5m/s2 /(max 8m/s2) en een remlengte van 9 meter
2e vertraging krassporen over het asfalt 3 m/s2 /(max 4m/s2) en een krasspoor van 28,5 meter

ik vraag mij af hoe hard ik ervoor gereden heb want na de klap met de fietser kun je volgens mij geen zuivere meting doen. Kan ik ook mis hebben natuurlijk. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door wnvl » 27 sep 2012, 19:55

1e vertraging remblokkeerpunt tot aan botspunt (min) 5m/s2 /(max 8m/s2) en een remlengte van 9 meter
2e vertraging krassporen over het asfalt 3 m/s2 /(max 4m/s2) en een krasspoor van 28,5 meter
Laat ons eerst op basis van dit de initiële snelheid berekenen





Dit betekent dat je 16.16 m/s = 59.76 Km/h reed toen je begon te vertragen.

Nu hebben we geen rekening gehouden met de vertraging opgelopen door de klap met de fiets. Dit veroorzaakt een extra vertraging tussen 1 en 2.

Was het een frontale botsing? Wat was het gewicht/snelheid van de fiets?

emde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:05

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door emde » 28 sep 2012, 20:06

De fietser stak haaks de weg over, normale fiets Weegt zo te googelen. 15a 20 kg en het was een frontale botsing.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door wnvl » 28 sep 2012, 20:34

emde schreef:De fietser stak haaks de weg over, normale fiets Weegt zo te googelen. 15a 20 kg en het was een frontale botsing.
Om de botsing zelf te modelleren moeten we behoud van impuls voor en na de botsing toepassen op motor + motorrijder + fietser + fiets.

Zijn fietser + fiets na de botsing mee in de richting van de motor en met dezelfde snelheid als de motor weggeschoven? Of wat is er met hen gebeurd?

emde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:05

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door emde » 02 okt 2012, 12:22

sorry van de late reaktie. Door het ongeluk werkt mijn korte termijn geheugen niet meer zo goed
en schoot het mij gisteren te binnen dat ik antwoord moest geven. wederom vergeten.
Ik weet van het ongeluk niets te herinneren, maar de fietser heb ik net achter het trappedaal geraakt en is vervolgens schuin naar rechts in de berm terecht gekomen.

Ze hebben waarden aangenomen om mee te rekenen, maar ik lees in het rapport nergens een berekening van gewicht motor en bestuurder en lengte remspoor wat de snelheid kan bepalen. Net of massa niet belangrijk is

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door wnvl » 02 okt 2012, 15:28

Als je ervan uitgaat dat de motor voornamelijk tot stilstand komt door dynamische wrijving dan is dat onafhankelijk van de massa.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamische_wrijving


Het effect van de impact met de fiets zelf, is echt moeilijk in te schatten. Dit is heel erg afhankelijk van hoe je de fiets en de fietser raakt. Ten hoogste krijg jij en de motor een ogenblikkelijke snelheidsreductie van



Waarschijnlijk zal het veel minder zijn doordat je de fietser niet vol raakt. Laat ons uitgaan van een reductie van 0.9.



Dan komen we dus op 62 km/h.

Was het een straat waar je maar 50km/h mocht rijden?

Dan wordt het natuurlijk moeilijk met deze cijfers (op voorwaarde dat de versnellingen min of meer correct zijn). Als de maximumsnelheid hoger dan 50km/h ligt, heb je wel argumenten.

Ik veronderstel dat de politiemensen geen natuurkundigen zijn en vergelijkingen gaan opstellen en oplossen, maar gebruik maken van tabellen waaruit ze de snelheid afleiden.

emde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:05

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door emde » 02 okt 2012, 17:11

Het is 50 km. Ik dank je voor de berekeningen die je gemaakt hebt. Ze hebben dan gelijk ondanks mijn eigen gevoel. Vandaar deze vraag. Liever een seconde opinion dan klakkeloze aanname? Ik ben dus schuldig aan te hoge snelheid,maar ontneemt de fietser niet de verantwoordelijkheid om te kijken bij het oversteken van de weg.

emde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2012, 19:05

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door emde » 10 nov 2012, 18:33

Ik ben er weer met een aanvullende vraag.

Ik reed op een rechte weg waarbij de fietser vanaf de linkerzijde de weg overstak. Ik reed volgens de voorgaande berekeningen te hard, maar is het volgende te berekenen:

Ik zou graag willen weten hoeveel meter ik terug zou moeten gaan als startpunt te kunnen gebruiken of de verkeersdeelnemers mij konden zien. maw

Is er een afstand te bepalen vanaf de fietser(2 km/h?) die de weg op rijdt en mijn afstand (op snelheid 60 km/h?) zodat ik het aantal meters weet voordat wij elkaar op het snijpunt tegen kwamen.



De wegbreedte is standaard denk ik (google maps, kruising Rembrandtkade 20, Deventer / ruysdealstraat

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: hulp bij berekenen doorglijden

Bericht door wnvl » 11 nov 2012, 01:30

Ik schat de weg daar 6m breed. Stel dat de fietser gegrepen wordt als hij 4m ver is.

Als jij 60 km/h rijdt, dus 30 keer sneller dan de fietser, ben jij op 4m*30=120m als de fietser aan de oversteek begint.

p.s. 2 km/h is wel heel erg traag voor de fietser.

Plaats reactie