Grafische rekenmachine Casio

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Samo
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jul 2012, 18:30

Grafische rekenmachine Casio

Bericht door Samo » 23 nov 2012, 16:45

Het gaat om de Casio CFX-9850GB PLUS

Leerboek- Bereken de som van de meetkundige rij, vraag D

''2/3 maal (1- (2/3)^6) gedeeld door (1- 2/3)'' , geeft als uitkomst op mijn rekenmachine 1,82441701 en dit is gelijk aan 1330/729 maar het boek vereist een antwoord in breuken. Als ik antwoord 1,82441701 met de functie ''F<>D'' probeer te veranderen in een breuk lukt dat niet. Andersom: als ik de breuk invoer kan ik wel ''schakelen'' naar de breuk in decimalen. Is er een instelling die ik kan veranderen waardoor bijvoorbeeld ten eerste de breuk te zien is of het wel mogelijk is zulke lange getallen om te zetten naar breuken zonder ze weer helemaal opnieuw moeten te reproduceren?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen!

Vriendelijk bedank!

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Grafische rekenmachine Casio

Bericht door Sjoerd Job » 23 nov 2012, 21:13

Samo schreef:Het gaat om de Casio CFX-9850GB PLUS

Leerboek- Bereken de som van de meetkundige rij, vraag D

''2/3 maal (1- (2/3)^6) gedeeld door (1- 2/3)'' , geeft als uitkomst op mijn rekenmachine 1,82441701 en dit is gelijk aan 1330/729 maar het boek vereist een antwoord in breuken. Als ik antwoord 1,82441701 met de functie ''F<>D'' probeer te veranderen in een breuk lukt dat niet. Andersom: als ik de breuk invoer kan ik wel ''schakelen'' naar de breuk in decimalen. Is er een instelling die ik kan veranderen waardoor bijvoorbeeld ten eerste de breuk te zien is of het wel mogelijk is zulke lange getallen om te zetten naar breuken zonder ze weer helemaal opnieuw moeten te reproduceren?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen!

Vriendelijk bedank!
Omzetten gaat alleen maar als het getal helemaal opnieuw geproduceerd wordt, de rekenmachine werkt namelijk met grotere nauwkeurigheid dan de getallen die hij laat zien.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Samo
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jul 2012, 18:30

Re: Grafische rekenmachine Casio

Bericht door Samo » 30 nov 2012, 23:38

Ok, erg bedankt!
rekenen en wiskunde, ontzettend leuk!
groet

Plaats reactie