ga ik ergens in de fout?

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
roelandlibeer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2012, 22:14

ga ik ergens in de fout?

Bericht door roelandlibeer » 01 dec 2012, 22:25

Mijn zoon (10 jaar) kreeg op een wiskundewedstrijd volgende vraag :

‘Je legt met de auto elke dag dubbel zoveel afstand als de voorgaande dag af. Na 6 dagen rijden heb je dan uiteindelijk je eindbestemming bereikt. Na hoeveel dagen heb je de helft van de afgelegde afstand bereikt?’

Mijn zoon antwoordde na dag 6 waar het officiële antwoord na dag 5 is.

Ik contacteerde de organisatie maar kreeg geen antwoord. Hieronder mijn reactie

Mijn zoon volgde volgende redenering. Op dag 1 rijdt je 1 km, op de tweede dag 2 km en ben je dus 3 km ver, op de derde dag 3 km en ben je dus 6 km ver….

In tabel :

dag Aantal km die dag Totaal aantal km
1 1 1
2 2 3
3 4 7
4 8 15
5 16 31
6 32 63

Dit betekent dat na dag 5 (het officiële antwoord) nog maar 31 km van de 63 km is afgelegd, wat niet de helft is. Vandaar dat Niels (zoals nog wel wat anderen) antwoord E aanduidde.

Ik kan hem in die redenering volgen.

Ik stelde de vraag aan een aantal wiskundeleerkrachten. Een eerste volgde direct de redenering van mijn zoon, een tweede antwoordde onmiddellijk ‘na 5 dagen want het is een exponentiële reeks... zoals met die vijver die dichtgroeit…). Tijd om wat langer stil te staan bij de vraagstelling.

Het antwoord na ‘5 dagen’ veronderstelt dat je iedere dag terug op dezelfde plaats start :

dag Aantal km die dag Totaal aantal km
1 1 1
2 2 2
3 4 4
4 8 8
5 16 16
6 32 32

Als ik dit antwoord aan mijn zoon voorleg vraagt die zich als 10-jarige onmiddellijk af hoe die auto terug in de startplaats geraakt. Is voor hem dus niet logisch dat er telkens van dezelfde plaats wordt gestart als je een ‘eindbestemming’ moet bereiken.

Als ik dit voorleg aan de tweede leerkracht wiskunde moet die ook toegeven dat de manier van vraagstellen eerder de denkwijze van Niels in de hand werkt. Vooral het woord ‘eindbestemming’ doet veronderstellen dat er ergens naar toe wordt gereden. Door dit woord valt ook de eventuele veronderstelling weg dat er iedere dag in een kringetje wordt gereden (om het probleem van het terugkeren weg te denken).

Afbeelding

Al bij al dus een vraag waar veel over te zeggen valt en zeker niet eenduidig is.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: ga ik ergens in de fout?

Bericht door David » 01 dec 2012, 22:43

Vreemde vraag. Wat als je de eerste dag 0 km rijdt? M.i. Zou uw zoon en de anderen ook de punten moeten krijgen.
roelandlibeer schreef:Na hoeveel dagen heb je de helft van de afgelegde afstand bereikt?’
Met de redenering van uw zoon: Na 4 dagen heb je 15 km afgelegd. Pas na Dag 4 heb je (meer dan) 7.5 km afgelegd. Dus na 4 dagen heb je de helft van de aflegde afstand afgelegd. Deze redenering kan voor elke dag worden gevoerd. Er is niet gespecificeerd dat afgelegde afstand de afstand na 6 dagen is.
De totaal afgelegde afstand heeft geen exponentieel verband.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: ga ik ergens in de fout?

Bericht door Sjoerd Job » 03 dec 2012, 06:54

roelandlibeer schreef:Mijn zoon (10 jaar) kreeg op een wiskundewedstrijd volgende vraag :

‘Je legt met de auto elke dag dubbel zoveel afstand als de voorgaande dag af. Na 6 dagen rijden heb je dan uiteindelijk je eindbestemming bereikt. Na hoeveel dagen heb je de helft van de afgelegde afstand bereikt?’
Hier mijn nederige antwoord.

Op dag 1 leg je 1 km af.
Op dag 2 leg je 2 km af.
Op dag 3 leg je 4 km af (want 4 is dubbel zoveel als 2).
Op dag 4 leg je 8 km af (want 8 is dubbel zoveel als 4).
Op dag 5 leg je 16 km af.
Op dag 6 leg je 32 km af.

In deze 6 dagen heb je dus 1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 32 = 63 km afgelegd. Na dag 5 heb je inderdaad nog net niet genoeg gereden om de helft te bereiken.

In technische termen:

terwijl docenten kennelijk denken aan

maar ik kan hun gedachten niet lezen.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: ga ik ergens in de fout?

Bericht door arie » 03 dec 2012, 11:51

roelandlibeer schreef:‘Je legt met de auto elke dag dubbel zoveel afstand als de voorgaande dag af. Na 6 dagen rijden heb je dan uiteindelijk je eindbestemming bereikt. Na hoeveel dagen heb je de helft van de afgelegde afstand bereikt?’
Nog een interpretatie van deze vraag:

Noem de afstand die je de eerste dag (=dag van vertrek) aflegt.
Als dan ben je inderdaad iedere dag op de helft, en zouden alle antwoorden goed zijn.
Maar liever hebben we de algemene oplossing, dus geldig voor alle

In de vraagstelling staat duidelijk: "elke dag dubbel zoveel"
Dus de dag voordat je vertrekt leg je af, de dag daarvoor , etc.
Na 6 dagen is de in totaal afgelegde afstand:



en na 5 dagen is de in totaal afgelegde afstand:



precies de helft dus.

Hoewel deze redenatie wiskundig correct is, is het in de fysieke werkelijkheid moeilijk voorstelbaar hoe je afstanden aflegt voordat je vertrekt, en bovendien hoe je dat ook zou moeten kunnen doen ruim voor het ontstaan van het heelal.
Niet echt een typische vraag voor 10-jarigen.

Ik vermoed echter dat de interpretatie van David en Sjoerd-Job bedoeld is, maar dat de vraagsteller niet eraan gedacht heeft dat (1+2+4+8+16)*d1 = 31*d1 niet de helft is van (1+2+4+8+16+32)*d1 = 63*d1.

Geen wonder dat deze vraag verwarring schept.

Plaats reactie