Optimale Compactheid van een gebouw berekenen

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Zwoerejef
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2012, 08:40

Optimale Compactheid van een gebouw berekenen

Bericht door Zwoerejef » 20 dec 2012, 08:53

Hallo,

Ik ben opzoek naar de formule om aan de hand van enkele parameters de optimale compactheid te kunnen berekenen van en gebouw. Zo kan ik starten van het beste basisvolume dat valt binnen de begrenzingen van het project.
Compactheid is volumen / (verlies)oppervlakte
Ik zou dit eerst willen bepalen voor een eenvoudig balkvormig gebouw. Voor de breedte, diepte en de hoogte van het gebouw worden bepaalde minima en maxima opgegeven.

Bijvoorbeeld
Breedte 20m<a<25m
Diepte 12m<b<15m
Hoogte 9m<c<12m

Ik meen mij te herinneren uit een ver verleden dat ik dit met integraalberekening kan berekenen.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Optimale Compactheid van een gebouw berekenen

Bericht door arie » 20 dec 2012, 11:04

Je wilt waarschijnlijk het grootste volume V bij het kleinste totale oppervlak O: de compactheid C = V/O is dan maximaal.

Voor je rechthoek geldt:
V=a*b*c
O=2*a*b + 2*a*c + 2*b*c
(mits het grondvlak ook meetelt in je berekening).

Dan is



Maak nu 1 van de 3 variabelen iets groter, het maakt niet uit welke variabele, de formule is symmetrisch voor alle 3.
Vergroot bv a naar (a+d) met d>0
Je breuk wordt dan:



De teller wordt nu een factor (a+d)/a groter,
de noemer minder dan een factor (a+d)/a (want alleen de eerste 2 termen, 2ab en 2ac, worden met deze factor vermenigvuligd, maar de derde term, 2bc, blijft gelijk en is groter dan nul).
De totale breuk C wordt dus groter.

Omdat dit geldt voor alle assen van je gebouw vind je de grootste compactheid dus met
- de grootste breedte (25m),
- de grootste diepte (15m) en
- de grootste hoogte (12m)

pgbakker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 okt 2012, 23:35

Re: Optimale Compactheid van een gebouw berekenen

Bericht door pgbakker » 20 dec 2012, 12:57

Ok.
Maar een bezwaar van deze definitie zou kunnen zijn dat het geen dimensieloze grootheid is. Afhankelijk van de gekozen eenheid voor de lengte volgen voor hetzelfde vraagstuk verschillende uitkomsten.
Is het een idee om te vergelijken met de compactheid van een bol?

Gr. pgb

pgbakker
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 okt 2012, 23:35

Re: Optimale Compactheid van een gebouw berekenen

Bericht door pgbakker » 20 dec 2012, 14:14

Waarom vergelijken met een bol?
Van de bol kun je mbv integraalrekening bewijzen dat het bij gegeven oppervlak het grootste volume heeft, de bol is het compactst.
Ben je met doosachtige voorwerpen bezig dan is het misschien handiger om ipv met een bol met een kubus te vergelijken.

Ben benieuwd.

pgb

Plaats reactie