integraal bepalen bepaald soort grafieken!

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
Stanley789
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2013, 22:11

integraal bepalen bepaald soort grafieken!

Bericht door Stanley789 » 12 jan 2013, 01:27

Hallo,

Is het mogelijk om van een dergelijk grafiek zoals de link hieronder (is maar een voorbeeld)de oppervlakte te berekenen doormiddel van een functie (integraal)? Ik heb namelijk een aantal van zulke grafieken met de meetwaarden en ik wil doormiddel van een functie van al deze grafieken de integraal bepalen. Wie kan mij helpen met mij te vertellen of dit mogelijk is? Alvast bedankt.


http://www.ftm.nl/upload/content/images/droogteVS2.PNG

GR Stanley

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: integraal bepalen bepaald soort grafieken!

Bericht door arno » 12 jan 2013, 14:40

Wat je kunt doen is dat je het gebied onder de grafiek in een groot aantal kleine rechthoekjes verdeelt en de som van de oppervlakte van die rechthoekjes bepaalt. Dit is eigenlijk het meetkundige idee achter het integraalbegrip. Er zijn een aantal benaderingsmethoden die je kunt gebruiken, waarbij de trapeziumregel en de regel van Simpson bekende methoden zijn. Hierover kun je op Wikipedia nadere informatie vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Stanley789
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2013, 22:11

Re: integraal bepalen bepaald soort grafieken!

Bericht door Stanley789 » 14 jan 2013, 22:54

Bedankt ik ga me er eens in verdiepen.

Gr Stanley

Plaats reactie