eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Wiskunde is niet alleen een vak op school. Kom je ergens in de praktijk (bijvoorbeeld tijdens je werk) een wiskundig probleem tegen dan kun je hier om hulp vragen.
Plaats reactie
wissukkel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:38

eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Bericht door wissukkel » 14 nov 2013, 16:03

Het is misschien raar dat ik me tot u wend maar ik heb reeds maanden een probleem (het is wiskundig van aard) en ik raak er maar niet uit. Het is reeds lang stof voor discussie.
FEITEN
Op het werk hebben wij geen vaste werkuren. We werken niet à rato van 38 uur maar we bepalen wekelijks de werklast. Deze varieert onder de invloed van het aantal afwezigen. Er zijn mensen die gewoon technisch werkloos zijn maar er zijn er ook die met verlof zijn , omstandigheidsverlof, politiek verlof, ziek ....
PROBLEEMSTELLING
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat iedereen evenveel werkt ?
2. Een wettelijke afwezigheid mag niet beloond worden maar ook niet afgestraft; welke waarde geef ik aan een afwezige?
3. Een aantal mensen beginnen nu 4/5 te werken. Hoe kan ik ervoor zorgen deze ook inderdaad 4/5 werken?
VOORLOPIGE OPLOSSING
Ik dacht eraan te berekenen wat de werklast is voor één persoon per werkdag. Vraag is hoe doe ik dat correct.
a) het totaal aantal gewerkte uren gedeeld door het totaal aantal beschikbare werknemers (alle werknemers min de mensen met verlof, omstandigheidsverlof, politiek verlof, enz...) of
b) het totaal aantal gewerkte uren gedeeld door het totaal aantal werknemers dat daadwerkelijk kwam werken (= aantal uit punt a - degenen die technisch werkloos waren )
c) het totaal aantal gewerkte uren gedeeld door het totaal aantal werknemers
Ziehier link naar voorbeeldbestand : http://www.mijnbestand.nl/Bestand-G747WWHCFHRW.xls
Bedankt alvast voor de te nemen moeite !

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Bericht door David » 15 nov 2013, 15:08

Wat is de 4/5?
wissukkel schreef:1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat iedereen evenveel werkt ?
Wil je meerdere weken vergelijken?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

wissukkel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:38

Re: eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Bericht door wissukkel » 16 nov 2013, 18:55

De 4/5 is iemand die part-time (80%) werkt en die dus ook slechts 80% dient te werken van wat de gemiddelde 100%-ter presteert.
Je moet weten dat de werkverdeling (dus het aantal dagen dat iemand de volgende we(e)k(en) moet komen werken) wordt afgewogen aan zijn recupstand. Maw wie veel recup heeft zal minder hoeven te komen tot degene die laag geklasseerd staat zijn achterstand wat heeft ingelost.
Wanneer je bvb op basis van een 35-urenweek werkt kan je stellen dat een werkdag of een legale afwezigheid equivalent is aan 7 uur. Maar in ons werksysteem is er geen vast bepaald urenssyteem. Ik ben dus verplicht om dit wekelijks te evalueren. Ik vraag me dan ook af hoe ik de correcte waarde kan toekennen (formule voor correcte waarde) die ik kan toekennen aan een legaal afwezige. Je zou kunnen zeggen dat een legaal afwezige niet betrokken hoeft te worden bij de berekening maar iemand die bijvoorbeeld 3 weken ziek is mag niet aan recuperatie verliezen maar ook niet winnen.
Zo zou je bijvoorbeeld kunnen het totaal aantal gepresteerde uren per week kunnen delen door:
a)het totaal aantal werknemers of
b)het totaal aantal beschikbare (= totaal min verlof, ziekte,...) werknemers + degenen die technisch werkloos zijn of
c)het aantal personen dat dagelijks nodig is of
d)iets anders ?
Welke formule is de correcte weergave om uit te vinden a rato van hoeveel uren gemiddeld we die ene week gewerkt hebben?
Ik hoop dat ik een en ander verduidelijkt heb. Bedankt !

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Bericht door David » 17 nov 2013, 16:15

Volgens mij heb je twee vraagstukken.
1.) Hoeveel moeten de mensen die gewerkt (zouden moeten) hebben aan uren moeten toegekend?
2.) Hoe moeten de mensen die niet gewerkt moeten hebben gewaardeerd worden?
Vanuit 1. Kan je bepalen of mensen overbelast zijn of niet als dat relevant is.
Zo hebben de mensen in vraagstuk 2. geen invloed op de werkbelasting van de mensen 1.
Wat denk je daarvan?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

wissukkel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:38

Re: eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Bericht door wissukkel » 18 nov 2013, 13:22

Allereerst bedankt voor het meedenken, David. En inderdaad. Het ene is evenwel aan het andere gelinkt.
Stel je werkt à rato van 35uur per week. In een vijfdagenweek betekent dat dat eenieder 7 uur dient te werken.
Als Jan 14 overuren heeft en gedurende die week 20u werkt verliest hij 15 uur (tenzij hij zijn afwezigheid gewettigd heeft). Piet heeft ook 14 overuren maar heeft een doktersattest waardoor hij de hele week afwezig is. Hij verliest dus geen overuren en behoudt zijn 14 uur. Logisch zul je zeggen. Maar stel je voor dat je de ene week gemiddeld 22 uur en de volgende week 52 uur werkt, m.a.w. je kan moet na elke week gaan nakijken à rato van hoeveel je werknemers gepresteerd hebben. En bedenk daar bij dat sommige werknemers - spijtig genoeg - ook wel eens langer dan een week afwezig zijn. Zij komen dan terug en hebben ten opzichte van degenen die af en toe eens thuis uitblazen geen overuren verloren. De bedoeling is uiteindelijk een waarde te vinden die je kan geven een een werkdag te presteren in de afgelopen week die ervoor zorgt dat gewettigd afwezigen niet winnen of verliezen en dat technisch werklozen in verhouding ook niet absurd veel moeten inboeten.
Ik hoop dat ik mijn probleem hiermee duidelijker geschetst heb.
Eigenlijk zou iemand die gewettigd afwezig is op het moment dat hij afwezig is zijn stand van de overuren ten opzichte van het gemiddelde (x * standaardeviatie) van de groep bevroren moeten zien en bij zijn terugkomst nieuwe overuren toegekend krijgen overeenkomstig de stand (x * standaardeviatie)waarbij hij vertrok.
Sta me toe eventjes concreet te worden
ma di wo do vr
Jan z z z 9 2
Joris 8 10 9 5 0
Helen 9 5 8 0 6

Totale werklast = 71 uur
Wat is de waarde die je aan een weekdag geeft?
1) 71 gedeeld door het totaal aantal werknemers (5*3) of
2) 71 gedeeld door het aantal beschikbare werknemers (15 - (3*z)) of
3) 71 gedeeld door 10 (omdat ik elke dag 2 taken te vervullen heb)?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: eerlijke waarde toekennen aan afwezige

Bericht door David » 18 nov 2013, 21:09

Dan snap ik niet hoe het een (werknemers die wel werken?) aan het andere (werknemers die "ongeoorloofd" niet werken?) gelinkd is. Dat is toch gescheiden?

Zoals ik het nu lees is het aantal werkuren van een werknemer verschillend per week. Dus de ene week zou iemand 22 uur werken en de andere week bijv. 52. Het zou dan "gunstiger" (minder overuren aftrek) zijn om in een rustige (minder uren dan meestal) week afwezig te zijn. Die waarde komt o.a. van het aantal uren in de werkweek. Wat je wilt weten is het andere in "o.a.". Dus Begrijp ik dat goed?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie