Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking

Bericht door Looptvast » 18 mar 2014, 19:32

Ik ben bezig met een snelcursus wiskunde leerjaar vwo 1 t/m 3, maar nu kom ik het volgende tegen in het boek:

Afbeelding

Nu snap ik niet waarom er een / door sommige cijfers staan.. En wanneer je 0,987 vermenigvuldigt met (1000-1) dan heb je toch 987 - 0,987 en geen 987,987 - 0,987??

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking

Bericht door SafeX » 18 mar 2014, 19:46

Strepen door de cijfers betekent dat de cijferreeks wordt herhaald.
In dit geval: 0,987 987 987 987 ... ... en dat betekent dat je te maken hebt met een breuk (rationaal getal) en die breuk wordt hier berekend ...

Je kan dat controleren door de staartdeling uit te voeren, dus 333 /329 \ , probeer dat ...

Looptvast
Vast lid
Vast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:47

Re: Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking

Bericht door Looptvast » 18 mar 2014, 20:38

Oh zo! Dat stond nergens uitgelegd, nu snap ik ook waarom 0,987(1000-1) gelijk is aan 987,987 etc - 0,987987etc. Bedankt!!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking

Bericht door SafeX » 18 mar 2014, 21:53

Mooi, succes verder.

Plaats reactie