Ik ben bezig met een snelcursus wiskunde leerjaar vwo 1 t/m 3, maar nu kom ik het volgende tegen in het boek:
Nu snap ik niet waarom er een / door sommige cijfers staan.. En wanneer je 0,987 vermenigvuldigt met (1000-1) dan heb je toch 987 - 0,987 en geen 987,987 - 0,987??
Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking
Re: Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking
Strepen door de cijfers betekent dat de cijferreeks wordt herhaald.
In dit geval: 0,987 987 987 987 ... ... en dat betekent dat je te maken hebt met een breuk (rationaal getal) en die breuk wordt hier berekend ...
Je kan dat controleren door de staartdeling uit te voeren, dus 333 /329 \ , probeer dat ...
In dit geval: 0,987 987 987 987 ... ... en dat betekent dat je te maken hebt met een breuk (rationaal getal) en die breuk wordt hier berekend ...
Je kan dat controleren door de staartdeling uit te voeren, dus 333 /329 \ , probeer dat ...
Re: Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking
Oh zo! Dat stond nergens uitgelegd, nu snap ik ook waarom 0,987(1000-1) gelijk is aan 987,987 etc - 0,987987etc. Bedankt!!
Re: Breuken vereenvoudigen in eerstegraads vergelijking
Mooi, succes verder.