Recursie (5VWO)

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
jaikdoegwnvwo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:46

Recursie (5VWO)

Bericht door jaikdoegwnvwo » 08 jun 2014, 14:06

Hallo

Ben ik weer. Eens in de zoveel tijd heb ik een toetsweek, en aangezien ik in de lessen niet meedoe, loop ik wel eens vast. Ghehe.

Ditmaal H7 - Rijen en recursie. Paragraaf 2 - Tijdgrafieken.

Laat ik maar leeglopen. Ik begin met de opdracht:

Meneer Koop heeft 10.000 euro op de bank. De rente van zijn rekening is 4%. Elk jaar, nadat de rente is bijgeschreven, haalt hij 300 euro van zijn rekening. Bij deze situatie hoort de recursieformule K(t+1) = a· K(t)-b met K(0) = 10000.

a. Welke waarden van a en b passen bij deze situatie?


Dat is: ja die weet ik wel 8),

a = 1,04
b = 300

b. Voer de recursieformule in op je rekenmachine. Welk bedrag staat er na 10 jaar op de reking van meneer Koop?

Tabelletje, 11201. (toch?) ^^

c. Plot en schets de grafiek die de ontwikkeling van het kapitaal weergeeft voor de eerste 10 jaar. Waarom moet je hier een puntgrafiek voor tekenen?

Hier loop ik vast, tja, moest een keer gebeuren. :wink:

Ik vul m in op de rekenmachine, tabel doet het, maar de "graph" niet. Volgens mij heb ik verkeerde window-instellingen. Ik geloof niet dat het aan mijn invoer bij "y=" ligt.



Heb dus hulp nodig, hoop dat het niet te lang gaat duren, aangezien ik nog wel eens tijd voor wiskunde nodig heb. :lol: Zal wel pittig voor jullie zijn, dit hogere wiskunde. 8)

jaikdoegwnvwo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2014, 10:46

Re: Recursie (5VWO)

Bericht door jaikdoegwnvwo » 08 jun 2014, 15:21

Opgelost. :o

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Recursie (5VWO)

Bericht door David » 08 jun 2014, 16:31

Goed dat je het opgelost hebt! Wil je de rest van je posts beleefd houden? Je laatste heb ik bewerkt.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie