Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Mastrem
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jul 2015, 14:50

Re: Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Bericht door Mastrem » 16 jul 2015, 09:19

Dat zie je in de definitie van . niet perse dat 5 er niet inzit, maar dat eventuele uitzonderingen er niet inzitten.

volgens mij heb ik aardig wat foutjes gemaakt bij het maken van de linkerkant en daarom ga ik hem opnieuw doen. De rechterkant is duidelijk wel correct.

Mastrem
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jul 2015, 14:50

Re: Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Bericht door Mastrem » 16 jul 2015, 09:20

Sorry dat dit zolang duurt (maarja, het is het Collatz vermoeden).

bedankt voor al je hulp tot nu toe, het helpt echt enorm en ik begrijp het vermoeden nu ook beter dan eerst!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Bericht door David » 16 jul 2015, 13:12

Mastrem schreef:Sorry dat dit zolang duurt (maarja, het is het Collatz vermoeden).

bedankt voor al je hulp tot nu toe, het helpt echt enorm en ik begrijp het vermoeden nu ook beter dan eerst!
Tijd maakt niet uit. Het vermoeden van Collatz is bijna 80 jaar geleden geformuleerd! Fijn dat dit alles je helpt :) :idea:
Mastrem schreef:Dat zie je in de definitie van . niet perse dat 5 er niet inzit, maar dat eventuele uitzonderingen er niet inzitten.
G_x en V_x tellen alleen elementen. A hangt af van aantallen elementen. Ik zie niet hoe je daarmee kan testen of 5 'opgelost' kan worden. 5 wordt niet meegeteld in V en als de limiet naar oneindig gaat maakt het niet uit of G_x bestaat uit N of N\{5} of nog meer elementen verwijderd uit N.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Mastrem
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jul 2015, 14:50

Re: Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Bericht door Mastrem » 16 jul 2015, 17:22

Je hebt gelijk, ik kan het op die manier niet testen. Maar niet alleen 5 zit niet in , ook alle getallen in de 'boom' van 5.

Mastrem
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jul 2015, 14:50

Re: Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Bericht door Mastrem » 16 jul 2015, 17:50

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het vrijwel onmogelijk is om het vermoeden op deze manier (door alleen data over de structuur van de boom te gebruiken) te bewijzen. Bijv. omdat 3n-1 en 3n+1 vrijwel dezelfde structuur hebben, 3n-1 niet eens werkt voor n=5 en voor 3n+1 hebben ze nog geen uitzondering gevonden.

Ik weer wel aardig wat geleerd over het vermoeden, bedankt voor je feedback. Sorry als ik misschien veel van je tijd heb gebruikt, maar ik heb nog wel een bewijs voor een ander onopgelost vermoeden, wat ik binnenkort zal posten. Het is veel mer recht-door-zee en veel eenvoudiger :D .

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Poging het vermoeden van Collatz te bewijzen

Bericht door David » 16 jul 2015, 19:43

Mastrem schreef:Je hebt gelijk, ik kan het op die manier niet testen. Maar niet alleen 5 zit niet in , ook alle getallen in de 'boom' van 5.
Klopt helemaal!

Allemaal mooie dingen, je hebt een hoop geleerd en zelf die conclusies getrokken :idea:
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie