Meetkunde

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 27 okt 2015, 21:30

als de h onbekend is moet ik die rechts overhouden
17,5-(B-b)x2 = h

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkunde

Bericht door SafeX » 27 okt 2015, 21:51

Kijk nog eens terug: 25=2pi*r <=> 25/pi=2r
Je hebt 'links en rechts' gedeeld door pi

Hier hebben we: 17,5=h*(5+2)/2
Je weet wel wat (5+2)/2 is, dus ...

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 27 okt 2015, 22:02

17,5/3,5?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkunde

Bericht door SafeX » 27 okt 2015, 22:05

Ok, maar je houd je niet aan de regels: 17,5/3,5=h, vermenigvuldig nu teller en noemer eerst met 2, misschien zie je dan snel het antwoord voor h in ...

Opm: 17,5 zijn dm^2 en 3,5 zijn ...

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 27 okt 2015, 22:18

dat zijn dm en het andere is dm²
teller en noemer??
Ik zit vast kun je nog een tip geven?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkunde

Bericht door SafeX » 27 okt 2015, 22:32

17,5/3,5 is een breuk de teller staat boven en de noemer ... (je kan denken aan een reep chocola, in 6 delen en noemt de delen 1/6 en dan is bv 4/6 met 4 telt het aantal delen)

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 27 okt 2015, 22:34

ja als ik dat doe kom ik 35/7

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 27 okt 2015, 22:37

maar het resultaat blijft toch hetzelfde als ik die teller en noemer x2 doe

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkunde

Bericht door SafeX » 27 okt 2015, 22:40

Natuurlijk anders mag dat niet!

Welke opgave nu ...

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 27 okt 2015, 22:46

maar wat moet ik dan met 17,5dm²/3,5dm=5dm ??
klopt mijn uitkomst dan want begrijp het nog niet helemaal,

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkunde

Bericht door SafeX » 27 okt 2015, 22:54

Teller en noemer verm met 2, wat wordt dan 17,5/3,5 ...

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Meetkunde

Bericht door David » 28 okt 2015, 02:03

wiske schreef:maar wat moet ik dan met 17,5dm²/3,5dm=5dm ??
klopt mijn uitkomst dan want begrijp het nog niet helemaal,
De uitkomst klopt. Je kan haakjes zetten in de noemer; 17,5dm²/(3,5dm)=5dm.
Als je je oorspronkelijke formule gebruikt voor de oppervlakte, kan je nagaan of (dat :idea: ) je antwoord klopt, met eenheden.
Hoe heb je de 35/7 die je gaf gevonden?
wiske schreef:teller en noemer??
Een breuk heeft een breukstreep, wat de deling geeft. Er staat iets boven de breukstreep en iets eronder. Wat boven de breukstreep staat is de teller, wat eronder staat is de noemer.

Kijk in de vierde opgave nog eens naar de eenheid voor het volume.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 28 okt 2015, 07:56

opgave 4 volume zwembad
formule is dan lxbxh om volume te berekenen
100 000 dm² = l x b x h
de onbekende is de hoogte dus die moet ik rechts overhouden
100 000 / (100 x 50)
100 000 / (5000)
20 dm

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Meetkunde

Bericht door SafeX » 28 okt 2015, 09:46

wiske schreef: 100 000 dm² = l x b x h
Prima! Er staat (merkwaardig!) 100 000 dm^2 (maar ook in je opgave) ... , een schrijffout?

Hierboven staat een verg ...
noteer al je berekeningen in de vorm van deze verg.

Je hebt nu in dm gewerkt, je had ook in m kunnen werken ...
100 000 dm^3 = ... m^3
Wordt de opgave eenvoudiger?

Opm: je hebt nu 3 opg (min of meer) zelfstandig gemaakt. Wat zijn nu eigenlijk je problemen daarmee?

wiske
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 okt 2015, 18:13

Re: Meetkunde

Bericht door wiske » 28 okt 2015, 09:52

Ik weet niet of het schrijffout is want in mijn taak van school staat het ook zo.

Ik moest wat op weg geholpen worden ik wist niet hoe er aan te beginnen en als je het dan stap voor stap uitlegt, snap ik het.

Alvast bedankt voor het geduld

Plaats reactie