Wat is het verschil tussen 'aantal' en 'hoeveelheid'?

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
gnoy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2017, 15:48

Wat is het verschil tussen 'aantal' en 'hoeveelheid'?

Bericht door gnoy » 24 apr 2017, 15:06

Er bestaat er een verschil. Vroeger waren ze synoniem met elkaar. Maar de termen zijn in betekenis van elkaar gaan scheiden. Ik zou het graag wat beter willen begrijpen vandaar. Bedankt

gnoy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2017, 15:48

Re: Wat is het verschil tussen 'aantal' en 'hoeveelheid'?

Bericht door gnoy » 24 apr 2017, 15:16

Nu ik er zo over nadenk, klopt het misschien toch niet. Misschien is het zo dat het in de wiskundige terminologie twee verschillende termen zijn met andere betekenissen, maar hierbuiten dezelfde betekenis hebben?

gnoy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jan 2017, 15:48

Re: Wat is het verschil tussen 'aantal' en 'hoeveelheid'?

Bericht door gnoy » 24 apr 2017, 15:36

Of misschien zijn ze op zichzelf al hetzelfde en dus ook de betekenissen ervan. Ik denk dat het zo zit, maar een andere kijk hierop om hier aan toe te voegen wordt toch echt waardeerd!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Wat is het verschil tussen 'aantal' en 'hoeveelheid'?

Bericht door David » 25 apr 2017, 08:21

Ik gebruik 'aantal' voor dat wat in helen voorkomt en hoeveelheid voor dat wat in delen kan voorkomen. Bijvoorbeeld, er passen 100 mensen in de kroeg. Dan is het *aantal* mensen dat in de kroeg past 100. Als die er zijn en elk een liter drinken dan is de *hoeveelheid* die ze samen drinken 100 liter.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie