Isoleren van grootheden

Post hier al je algemene vragen over wiskunde in het voortgezetonderwijs /1ste graad ASO-TSO-BSO.
Plaats reactie
Student
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017, 21:21

Isoleren van grootheden

Bericht door Student » 28 jun 2017, 22:03

Beste Lezer,

Ik heb dringend hulp nodig met de volgende opgaves, want ik kan er zelfstandig niet uitkomen.
Het gaat om de volgende opgaves:

a) F = G * (m*M / r²)


b) FL = 1/2 * Cv * A * PL * v²


c) T = 2π * (√L/√G)

d) A = π * r²


Ik heb wel van alles geprobeerd maar wil ook zeker mezelf controleren of het goed is wat ik doe. Ik moet deze opgaves voor mijn docent voor punt uitwerken en een toelichting geven bij mijn antwoord als hij daar naar vraagt, dus duidelijke stapjes zijn welkom Ik wil u alvast bedanken voor uw tijd voor het lezen van mijn bericht, en hopelijk heb ik er baad bij en helpt iemand mij uit de brand. :wink:

Student
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2017, 21:21

Re: Isoleren van grootheden

Bericht door Student » 28 jun 2017, 22:58

Vergeten er bij te zetten welke variabelen geisoleerd moet worden:

a) Isoleer ''M''

b) Isoleer ''v''

c) Isoleer ''g''

d) Isoleer ''r''

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Isoleren van grootheden

Bericht door SafeX » 29 jun 2017, 10:42

Dit zijn gewone rekenkundige bewerkingen, zoals:
a+x=b en cx=d, isoleer x (bereken x)

Kan je dit wel?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Isoleren van grootheden

Bericht door arno » 29 jun 2017, 12:36

Maak bij a gebruik van het feit dat je het rechterlid en het linkerlid mag verwisselen, dus rechts krijg je dan F. Wat krijg je dan links, en wat is dan de volgende stap?
Verwissel bij b ook het rechterlid en het linkerlid. Wat is dan de volgende stap?
Verwissel bij c ook het rechterlid en het linkerlid. Wat is dan de volgende stap?
Opmerking: g moet met een kleine letter omdat het in deze formule om de valversnelling gaat.
Verwissel bij d ook het rechterlid en het linkerlid. Wat is dan de volgende stap?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie