Wiskunde als ontspanning
Wiskunde als ontspanning
Hallo Leute,
Ik heb hier een computerspel wat ik nog best vaak doe, je moet als captein van een duikboot vijandelijke scheepvaart laten zinken.
Leuk.
maar er zit toch best wel wat wiskunde in als je het goed wilt spelen.
Situatie:
Vraag 1:
Hoe kan ik berekenen welke koers (absoluut) ik moet bevaren om in de kortste tijd te kruisen met de koers van het vijandelijke schip.
Vraag 2:
Wat is dan de afstand die ik moet bevaren om er te komen
Graag zou ik hier een antwoord op krijgen.
Alvast bedankt
Ik heb hier een computerspel wat ik nog best vaak doe, je moet als captein van een duikboot vijandelijke scheepvaart laten zinken.
Leuk.
maar er zit toch best wel wat wiskunde in als je het goed wilt spelen.
Situatie:
Vraag 1:
Hoe kan ik berekenen welke koers (absoluut) ik moet bevaren om in de kortste tijd te kruisen met de koers van het vijandelijke schip.
Vraag 2:
Wat is dan de afstand die ik moet bevaren om er te komen
Graag zou ik hier een antwoord op krijgen.
Alvast bedankt
Re: Wiskunde als ontspanning
wat weet je van de positie van je schip, en verder: wat heb je zelf geprobeerd?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Re: Wiskunde als ontspanning
ojaa, is handig om alle gegevens erbij te vermelden
ik weet dat het vijandelijke schip 30000 yards (=27432 meter) van mijn eigen ship ligt.
relatieve graden vanuit mijn schip lijkt me niet belangrijk, toch? maar laten we zeggen dat ik monumenteel 000 graden absoluut vaar, dus dan het het vijandelijke schip op 80 graden relatief
wat ik zelf het gedaan?
ik heb een tekening gemaakt op schaal, de afstand in me passer gezet (afgelegd per uur) en dan de afstand neer tekenen en kijken waar die kruist met de koers van het andere schip
dan de hoek bepalen met geodriehoek.
heel lastig en niet erg praktisch dus.
ik weet dat het vijandelijke schip 30000 yards (=27432 meter) van mijn eigen ship ligt.
relatieve graden vanuit mijn schip lijkt me niet belangrijk, toch? maar laten we zeggen dat ik monumenteel 000 graden absoluut vaar, dus dan het het vijandelijke schip op 80 graden relatief
wat ik zelf het gedaan?
ik heb een tekening gemaakt op schaal, de afstand in me passer gezet (afgelegd per uur) en dan de afstand neer tekenen en kijken waar die kruist met de koers van het andere schip
dan de hoek bepalen met geodriehoek.
heel lastig en niet erg praktisch dus.
Re: Wiskunde als ontspanning
De relatieve hoek tussen jouw schip en die van de vijand is de sleutel!
Teken eens alles van uit het oogpunt van de vijand. Je krijgt dan een hoek tussen de verplaatsingrichting van het vijandelijk schip en de "directe" lijn tussen jouw schip en het vijandelijk schip.
Daarnaast heb je dus jouw verplaatsing en deze moet in ieder geval de verplaatsing van het vijandelijk schip doorkruisen. Je hebt dus een driehoek met enkele gegevens. Deze gegevens zijn genoeg om het antwoord te kunnen vinden!
Succes ermee,
Anoniem
Teken eens alles van uit het oogpunt van de vijand. Je krijgt dan een hoek tussen de verplaatsingrichting van het vijandelijk schip en de "directe" lijn tussen jouw schip en het vijandelijk schip.
Daarnaast heb je dus jouw verplaatsing en deze moet in ieder geval de verplaatsing van het vijandelijk schip doorkruisen. Je hebt dus een driehoek met enkele gegevens. Deze gegevens zijn genoeg om het antwoord te kunnen vinden!
Succes ermee,
Anoniem
Re: Wiskunde als ontspanning
wat je met die laatste 2 alinea's snap ik niet precies wat je hebt opgeschrevcen.
maar dat van die relative hoek is de sleutel,
dat was juist de vraag, "wat moet die hoek zijn, om zo in de kortste tijd te intersepten" die hoek die weten we dus niet.
maar dat van die relative hoek is de sleutel,
dat was juist de vraag, "wat moet die hoek zijn, om zo in de kortste tijd te intersepten" die hoek die weten we dus niet.
Re: Wiskunde als ontspanning
Kris,
Je zegt zelf het volgende:
Dit is dus een lijn en de andere lijn is de verplaatsing van het vijandelijk schip. Hier zit een hoek tussen.
Hoe groot is deze hoek.
Anoniem
Je zegt zelf het volgende:
Het schip ziet dus het vijandelijke schip op 80 graden. Op hoeveel graden ziet het vijandelijk schip dan het schip?dus dan het het vijandelijke schip op 80 graden relatief
Dit is dus een lijn en de andere lijn is de verplaatsing van het vijandelijk schip. Hier zit een hoek tussen.
Hoe groot is deze hoek.
Anoniem
Re: Wiskunde als ontspanning
hoe langer ik nu nadenk, hoe minder ik het snap, dus ik laat me even leiden.
Als we het voorbeeld volgen, ziet het vijandelijke schip mij dan op 180-80 = 100 360-100= 260 graden relatief
die hoek is dan 360-260 = 100 graden
nu heb ik die 100 graden. endan? wat heb je aan die 100 graden
(misschien ligt het aan dat het nog vakantie is, maar ik kan er nog geen touw aan vast knopen)
Als we het voorbeeld volgen, ziet het vijandelijke schip mij dan op 180-80 = 100 360-100= 260 graden relatief
die hoek is dan 360-260 = 100 graden
nu heb ik die 100 graden. endan? wat heb je aan die 100 graden
(misschien ligt het aan dat het nog vakantie is, maar ik kan er nog geen touw aan vast knopen)
Re: Wiskunde als ontspanning
Als jij het vijandelijke schip op 80 graden relatief ziet. Dan ziet het vijandelijk schip jouw op 360 - 80 = 280 graden relatief. Of zie ik het nu verkeerd!
De snelheid van het vijandelijke schip is 15 knot in 315 graden relatief.
De hoek tussen de snelheid van het vijandelijk schip en jullie afstand, is dus 315 - 280 = 35 graden.
Wat hebben we nu:
Een hoek van 35 graden
Een zijde van 27432 meter
Een zijde van 15*1652*t (t is de tijd tussen beginsituatie en de "botsing") (de verplaatsing van de vijand)
Een zijde van 9*1652*t (t is de tijd tussen beginsituatie en de "botsing") (de verplaatsing van jouw schip)
Nu mag je zelf weer even verder puzzelen.
Anoniem
De snelheid van het vijandelijke schip is 15 knot in 315 graden relatief.
De hoek tussen de snelheid van het vijandelijk schip en jullie afstand, is dus 315 - 280 = 35 graden.
Wat hebben we nu:
Een hoek van 35 graden
Een zijde van 27432 meter
Een zijde van 15*1652*t (t is de tijd tussen beginsituatie en de "botsing") (de verplaatsing van de vijand)
Een zijde van 9*1652*t (t is de tijd tussen beginsituatie en de "botsing") (de verplaatsing van jouw schip)
Nu mag je zelf weer even verder puzzelen.
Anoniem
Re: Wiskunde als ontspanning
mm ja, dat zie je verkeerd. EN ik ook (ik had gelijk als het vijandelijke schip op 000 graden absoluut voer, maar hij gaat op 315)
ik heb het even getekend, om zeker geen foute maat te krijgen, het antwoord is 305 graden.
dat met die driehoek ga ik "nu" doen, ofja, later, ga nu lekker even tv kijken.
ik heb het even getekend, om zeker geen foute maat te krijgen, het antwoord is 305 graden.
dat met die driehoek ga ik "nu" doen, ofja, later, ga nu lekker even tv kijken.
Re: Wiskunde als ontspanning
Kris,
kan jij de juiste informatie geven. Daarnaast een tekening van de beginsituatie.
Uit jouw laatste bericht begrijp ik dat de situatie toch anders is dan dat wat staat in je eerste bericht.
Als je uitgaat van de situatieschets in je eerste bericht. Dan klopt het wel!
Anoniem
kan jij de juiste informatie geven. Daarnaast een tekening van de beginsituatie.
Uit jouw laatste bericht begrijp ik dat de situatie toch anders is dan dat wat staat in je eerste bericht.
Als je uitgaat van de situatieschets in je eerste bericht. Dan klopt het wel!
Anoniem
Re: Wiskunde als ontspanning
Dit is alles wat we weten tot nu toe:
Re: Wiskunde als ontspanning
Kris,
In de laatste tekening is de hoek dus 55 graden.
De rest van de gegevens blijven wel gelijk.
Dus:
Een zijde van 27432 meter
Een zijde van 15*1652*t
Een zijde van 9*1652*t
In de laatste tekening is de hoek dus 55 graden.
De rest van de gegevens blijven wel gelijk.
Dus:
Een zijde van 27432 meter
Een zijde van 15*1652*t
Een zijde van 9*1652*t
Re: Wiskunde als ontspanning
ah, nu begrijp ik welke je hoek je bedoelt.
ok, met die gegevens ga ik van t weekend eens even puzzelen
ok, met die gegevens ga ik van t weekend eens even puzzelen